VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

2.5 130pk motor betrouwbaarheid?

63K views 24 replies 22 participants last post by  Silenhag  
#1 ·
Hallo

De trekker overgehaald voor een 08 reg 2.5 130pk met 112k mijl.

Er werd me door nogal wat mensen verteld dat de eerdere 2.5's nogal problematisch waren, en ik had een 55 reg die zijn eigen problemen had.

Dus een 08 moet goed zijn toch? 1 eigenaar volledige onderhoudsgeschiedenis en dat alles?....ik hou wel van de kracht en 6 versnellingen van deze motor, ik ging voor de 84pk voor goedkope belasting maar vond dit en kon het niet weerstaan.

Iemand advies voor dit jaar en model zou geweldig zijn!

Bedankt
 
#2 ·
Hallo

De trekker overgehaald voor een 08 reg 2.5 130pk met 112k mijl

Er werd me door nogal wat mensen verteld dat de eerdere 2.5's nogal problematisch waren, en ik had een 55 reg die zijn eigen problemen had

Dus een 08 zou goed moeten zijn toch? 1 eigenaar volledige onderhoudsgeschiedenis en dat alles?....ik hou wel van de kracht en 6 versnellingen van deze motor, ik ging voor de 84pk voor goedkope belasting maar vond dit en kon het niet weerstaan

Iemand advies voor dit jaar en model zou geweldig zijn!

Bedankt
Hoi Benny,

Sorry maat, geen behulpzaam antwoord ben ik bang, maar ik heb me ook net vastgelegd op een 2.5 op een 2007 plaat, FSH etc...T: Dus ik ben benieuwd naar de antwoorden die je krijgt, want ik zit in hetzelfde schuitje...!

Ik heb zelf behoorlijk wat onderzoek gedaan en op verschillende forums etc. werd geĂŻntimeerd dat de 1.9 misschien betrouwbaarder of minder problematisch is, maar na beide achter elkaar te hebben gereden tijdens proefritten, won de 2.5 met gemak....!!!

Het zal interessant zijn om te zien wat de experts denken...!

Groeten, Dave.
 
#7 ·
De motor van na 2007 is een stuk betrouwbaarder dan de vroege 2.5. Zoals bij elke motor is het belangrijk hoe hij wordt onderhouden. De meeste horrorverhalen zijn voorbeelden van misbruik (de ene uitzondering daargelaten).
Zorg er goed voor en je zult geen problemen hebben. Mijn 210 pk sterke Sportline heeft 115.000 km op de teller en heeft alleen de gebruikelijke serviceonderdelen regelmatig vervangen. Sommige 2.5 T5's gaan nog steeds sterk door op 400.000 km!
Als je een probleem hebt, zullen goede onafhankelijke VW-specialisten zoals Justvanz je kosten minimaliseren.
 
#9 ·
De mijne heeft nog nooit een slag gemist sinds ik hem heb. De mijne is een 05 met 80k op de klok. Ik heb hem sinds 10k mijl en hij wordt regelmatig onderhouden. Koop een remap en ze lijken nog beter. Veel vermogen dat je zelden gebruikt, dus het voorkomt dat hij te snel slijt. Dan glimlach je als je met gemak een 1.9 op een heuvel passeert I:
 
#11 ·
Ik heb mijn deel van de problemen gehad sinds ik mijn 2.5 al 7 jaar heb, 1 eigenaar vanaf nieuw. Het leek allemaal mis te gaan bij 110k, maar nu bij 155k maakt het me nog steeds :D, ik zou het niet ruilen voor een 1.9 of een nieuwe 2.0 en het is de koppelafgifte die je verslaafd maakt. Lez wordt mijn ondergang, want het is een 06 174 met kat, want het lijkt erop dat het volgend jaar rond deze tijd niet meer compliant zal zijn :( Ik zal de mijne zo lang mogelijk houden, maar regelmatige olieverversing met de juiste olie is een must en als je ****, een beetje extra koeling op de vroege motoren, omdat ze wat heter lopen dan de latere motoren met dpf.
 
#12 ·
Hallo

Ik heb een T28 2.5 TDi op een 05-kenteken gekocht en het is de ergste fout van mijn leven geweest. Ik heb al meer dan een jaar non-stop motorproblemen en het is nog steeds niet in orde. Ik heb 2 waterpompen, 2 turbo's, een nieuwe koppeling gehad, de motor is gereviseerd met een nieuwe kop. Hij komt net weer van VW vandaan nadat alle injectoren zijn vervangen, nu gaat het olielampje willekeurig branden. Het kan gewoon pech zijn, maar ik zou geen ouder model aanraken.
Als je het je **** veroorloven, probeer dan het nieuwste model te krijgen, hopelijk met een goede garantie.
Ik moet zeggen dat ik nog steeds van de bus hou.
 
#13 ·
Hallo,

Ik heb deze thread met interesse zitten lezen. Ik ben veel onderzoek aan het doen naar welke bus ik moet kopen, d.w.z. ouder, nieuwer, korte/lange wielbasis etc. en of ik voor een volledige camper of gewoon een kombi moet gaan???????? beslissingen!! De belangrijkste zaak is dat ik veel koppel nodig heb, want voor de belangrijkste vakanties trek ik een caravan met twee assen.
Vanwege deze behoefte heb ik naar de oudere 2.5-modellen gekeken, maar ik wist niet dat ze mogelijk minder betrouwbaar waren dan de 1.9?

Zijn de nieuwe T5 140 pk nu betrouwbaarder?
Verrek, ik wil zo graag mijn eerste T5, maar met alle vakjes die ik wil aanvinken, kan ik niet beslissen:*

Dus, zijn de nieuwe T5's veel betrouwbaarder, met name de 140 pk?

Met vriendelijke groet
 
#14 ·
themd, ik heb een vloot Transporters voor mijn bedrijf en wissel normaal gesproken om de 3 jaar. Ik kan eerlijk zeggen dat mijn eigen 05, 2.5 de meest betrouwbare van allemaal is. De nieuwere bestelwagens (na 2012) hebben minder problemen dan toen de facelift voor het eerst verscheen. Ik wist niet eens wat "noodloop" was totdat de facelift uitkwam. De roetfilters zijn vreselijk!

Mijn keuze zou dus een 2.5 zijn met veel onderhoudsgeschiedenis en relatief weinig kilometers ten opzichte van een nieuwere facelift... imo. De Airport runners hebben deze voor ruim 300.000 mijl. Laat hem opnieuw mappen en probeer niet te grijnzen tijdens het rijden A:
 
#15 ·
Hallo allemaal,

Ik dacht dat ik mijn ervaringen met het bezit van een T5 eens zou delen. In februari van dit jaar een SWB T30 2.5 4Motion van 08 gekocht. Ik rijd graag met de bus en het geluid van de 5-cilindermotor op volle toeren doet me een beetje denken aan mijn oude Volvo V70 T5. Het is echt jammer dat de bus is veranderd van de funbus (de kinderen hebben die naam bedacht) in de Money Pit. Hij had 102.000 mijl op de teller toen ik hem ophaalde en in 6 maanden heb ik er 10.000 mee gereden. Ik moest de DPF laten verwijderen en daarna opnieuw laten programmeren omdat hij verstopt zat en zoveel tegendruk veroorzaakte dat er uitlaatgassen in de cabine lekte. Het was zo erg dat het verwijderen van de DPF het probleem niet oploste en dat ik alle pakkingen van de uitlaatspruitstuk naar de turbo, van de turbo naar het blok en van de turbo naar de DPF moest laten vervangen. Ik denk dat er ook een scheur in het uitlaatspruitstuk zit, maar dat kan wachten tot het gerepareerd wordt.

Ik was van plan om de DPF te laten vervangen toen ik de bus kocht, dus ik had er ÂŁ550 voor gereserveerd. Maar toen begon de koppeling te haperen, waarbij het pedaal aan de vloer bleef plakken. Ik heb hem laten ontluchten en dat leek het te verhelpen. Maar toen, 3 weken geleden en pas 80 mijl in Frankrijk op een kampeertrip, begaf de koppeling het helemaal. Ik ben naar een VW-garage in Rennes gesleept en moest 1850 euro betalen voor een nieuwe koppeling, slave, koppeling en dubbelmassa vliegwiel, wat, als je ooit hetzelfde probleem hebt, in het Frans Volant Moteur Bimass heet. Zelfs Google Translate kon daar niet mee overweg. Hoewel de kosten hoog lijken, was het in feite bijna ÂŁ350 goedkoper dan een VW-garage in het Verenigd Koninkrijk, maar ÂŁ600 meer dan de lokale Inde.

Mijn bus was van één eigenaar (hoewel geleased) met volledige VW-historie, maar ik denk dat hij veel is gebruikt om te slepen en misschien niet erg voorzichtig is bereden. Afgezien van de dure reparaties, tovert het rijden in de Money Pit altijd een glimlach op mijn gezicht! Ik moet alleen nog investeren in een paar split rim velgen, schroefsets, in kleur gespoten bumpers etc.!!

Mijn advies zou zijn om te proberen er een te vinden die de DPF heeft laten vervangen/verwijderen en de koppeling en het vliegwiel heeft laten doen, of er in ieder geval voor te budgetteren bij het overwegen van een bus.
 
#16 ·
Mijn 56-platen 130 lwb is 3 jaar goed geweest, maar toen had hij pas 33k op de teller staan toen ik hem kocht met FVWSH.

Ik moet zeggen dat ik, als ik de bovenstaande berichten lees, me niet veel auto's kan voorstellen waarvan ik na de 100K-grens geen problemen zou verwachten, en sommige van de hier genoemde cijfers zonder grote problemen klinken goed voor mij, maar misschien heb ik lage verwachtingen.

We hebben een lange rit door Frankrijk gemaakt met mijn vrouw, twee kinderen en vol tot de nok toe en volgden mijn maat in zijn volledige 1.9 SWB een deel van de weg, maar ik moest veel mijn remmen gebruiken omdat hij bergop snelheid verloor I:

cheers

wev
 
#17 ·
05 hier gekocht met 178 op de klok en een bewogen geschiedenis.
Net terug van een 1700 mijl lange tocht van een week in de hooglanden.
Heeft 680 uit de tank gehaald voordat ik weer bijvulde, het lampje was nog niet eens aan.
Cruisen op 70.
Goede service en vastdraaien.
Koppel is lekker.
 
#20 ·
Kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik heb dit jaar in januari een 130 07-plaat met 52k echte mijlen op de klok gekocht. De bus is foutloos geweest. Hij heeft een volledige camperombouw ondergaan. Tot op heden geen remap (moet met haar in huis overleggen!). Gisteravond teruggekomen van een reis door Europa van 2 weken en ongeveer 2,5k mijl afgelegd. Het enige probleem dat ik tijdens de hele reis had, was dat mijn remlichten aan bleven. Ik denk dat ik de schakelaar had geraakt bij het installeren van de cruise control of achteruitrijcamera. De impact was dat mijn gloeilamp begon te knipperen. Een snelle zoektocht op het forum bevestigde dat de twee gerelateerd waren en dat er geen zorgen waren. Op de lange termijn ben ik er zeker van dat er een grote rekening om de hoek komt kijken, hoewel laat me een moderne bus zien die dat niet doet. Geweldige busjes!
 
#21 ·
Lees gewoon alle reacties....

Ik ben een Toyota-man en denk erover om een T5 2.5 TDI te kopen om mijn 3.0 D4D Land Cruiser te vervangen.

Ik ben een beetje bang na het lezen van alle berichten hier, mijn Land Cruiser heeft bijna een half miljoen km door Europa gereden zonder problemen, alleen met reguliere service.

Ik vraag me af of ik hetzelfde kan doen als ik besluit de T5 2.5 te kopen.

Proost
Luis

Verzonden vanaf mijn SM-G965F via Tapatalk
 
#22 ·
Zelfs de nieuwste 2.5 is nu 11 jaar oud... Ik denk dat het allemaal neerkomt op hoe goed hij wordt behandeld - d.w.z. onderhouden, maar ook bereden. Natuurlijk, de 2.5 heeft een paar probleempjes zoals injectorafdichtingen en nokkenas slijtage, maar qua daadwerkelijke slijtage van de basismotor zijn ze echt goed.

Als je er goed voor zorgt, zorgt hij ook goed voor jou.
 
#24 ·
Ik kom hier laat mee, maar er werd gevraagd naar goede nieuwsverhalen over de 2.5. Kocht een T30 4Motion Kombi uit 2006 met een paar 000 op de teller, veel extra's omdat het een door de dealer geregistreerde demonstratieauto was. Gaat nog steeds sterk op 170.000 mijl, nooit spijt van gehad - voor a, betrouwbaarheid, b, koppel, snelheid, plezier om erin te rijden en zijn allround-heid. Regelmatige olieverversingen om de 10.000 mijl (moet 0-30W zijn, dus duur maar de moeite waard), vond een onafhankelijke VW-monteur in de buurt (dus waarschijnlijk beter dan een hoofdagent en je **** tenminste met de man praten die het werk doet). Veel zwaar slepen tot de afgelopen jaren, en offroad, maar kan het goed aan. Grootste item was nieuwe koppeling/DMF - al dat slepen. Ik denk dat de AXD (tot medio 2006 denk ik) de beste van deze 5-cilinders is - geen DPF, bijvoorbeeld! Maar voor het kopen van een nu, hangt alles af van hoe goed deze oude T5's zijn onderhouden en gebruikt - ga voor één eigenaar/bestuurder, volledig onderhoudsschema (& neem de tijd om te controleren wat er wanneer is gedaan) & facturen, originele VW info portemonnee?? - er zit veel in en een zorgvuldige eigenaar zal het hebben bewaard, achterklepversie (bedrijven kopen vaak achterdeuren), controleer de APK-adviezen terug, controleer alle elektra (ramen etc.), plus plan voor minstens £ 500+ per jaar om hem gewoon aan de praat te houden, zelfs als er geen grote storing is en om hem door de APK's te krijgen - alles slijt langzaam na 15 jaar. Mijn huidige problemen zijn met de ramen/spiegels/sloten - 15 jaar van dit natte klimaat en geen garage hebben een effect. Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik alleen maar anders doen en er een verdomde garage voor bouwen.