VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Koppeling hoofdcilinder vervangen

38K views 19 replies 3 participants last post by  T5 TDI  
#1 ·
Even wat advies/hulp nodig. Ik heb vandaag geprobeerd mijn koppeling te ontluchten, omdat mijn koppelingspedaal niet goed aanvoelde nadat de koppeling was vervangen, en kon in eerste instantie geen vloeistof uit de ontluchtingsnippel op de hulpcilinder krijgen. Na twee of drie keer pompen ontluchtte het plotseling voor één keer pompen van het pedaal. De pedaalbediening was veel beter dan voorheen, maar omdat het nog steeds niet normaal was, probeerde ik verder te ontluchten.

Er kwam geen vloeistof meer uit de ontluchtingsnippel van de hulpcilinder en het koppelingspedaal staat nu op de vloer en keert niet terug naar zijn normale positie, tenzij ik het fysiek met de hand omhoog til.
Ik heb erover nagedacht en rondgekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het de hoofdcilinder moet zijn die defect is.

Als ik kijk waar de koppelingshoofdcilinder is gemonteerd, bovenaan het koppelingspedaal en in de bus, lijkt het een beetje een a**e om te vervangen.
Weet iemand of deze kan worden vervangen zonder het pedaal te verwijderen?
Ik hoop dat als ik de twee buizen in de motorruimte loskoppel en de twee bevestigingsbouten/moeren verwijder, deze er gewoon uitvalt. Weet iemand of dat het geval is?

#4 ·
Proost Triffic.

Ik hoef op dit moment maar één bout te verwijderen (hij lijkt achter het ruitenwisserarmmechanisme te zitten), dus als die eruit is, zou de hele pedaalsamenstelling eruit moeten komen.

Het echte probleem met het proberen de hoofdcilinder eruit te halen, in-situ, is het losmaken van de plastic clip die de zuigerstang aan het pedaal vasthoudt.
De clip is gemaakt van een vrij stijve kunststof en je moet beide zijden tegelijkertijd samendrukken om hem los te maken. Toegang tot de ene kant is veel gemakkelijker dan tot de andere kant. De manier waarop ik het uiteindelijk voor elkaar kreeg om hem los te krijgen, was met behulp van een spiegel (ik weet nu hoe tandartsen zich voelen!!) en een voelermaat van 1 mm aan de lastige kant en een korte schroevendraaier aan de andere kant. Een beetje draaien aan de voelermaat en drukken op de schroevendraaier had hem losgemaakt.
Toen ik worstelde om voldoende ruimte te krijgen om de hoofdcilinder uit het pedaal en zijn frame te trekken, verplaatste de verdomde clip zich.

Als ik het eenmaal heb opgelost, zet ik een paar foto's online, die hopelijk alle toekomstige arme zielen helpen die deze kant opgaan!!

#5 ·
Om verder te gaan, hier is de hoofdremcilinder.

Image

Het uiteinde van de duwstang die in contact komt met het eigenlijke koppelingspedaal (dit is de plastic clip die zeer moeilijk in te drukken is, waardoor deze losgekoppeld kan worden van het pedaal).

Image

En de onderkant van de hoofdremcilinder waar de hogedrukpijp in contact komt, met de draadborgclip. Om de pijp los te maken, trekt u de clip zo ver mogelijk naar buiten, deze heeft gebogen uiteinden zodat hij er niet volledig uit komt. Eenmaal losgemaakt kan de pijp naar beneden worden getrokken om de afdichtingen te onthullen. Er is een O-ring en wat lijkt op een miniatuur klepsteeloliekeerring in elke verbinding. De O-ring is de secundaire afdichting, terwijl de andere afdichting de primaire afdichting vormt.

#6 ·
Voor degenen onder u die van onderdeelnummers houden,

Hoofdcilinder, 7E0 721 401 E
Slagcilinder, 7E0 721 261 A
Afdichtingsset, 1K0 798 741
Slang, 857 721 453, (Dit is de slang tussen het vloeistofreservoir en de hoofdcilinder)

Vergeet niet dat deze nummers voor een 2005 1.9 T28 met een FJJ 5-versnellingsbak zijn.

#7 ·
Nu een beetje laat, maar ik heb er een gedaan. De pedaalbox bestaat uit twee delen, dus je hoeft alleen de koppelingspedaalzijde eraf te halen, de remzijde blijft zitten. De enige manier (om dezelfde redenen als je zei!) die ik vond om de clip eraf te halen, was om hem te breken. Het is erg lastig om de nieuwe clip terug te plaatsen omdat er zo weinig ruimte is om hem erin te krijgen.

Wat betreft het gevoel van het pedaal na een nieuwe koppeling, ze voelen altijd lichter aan op het pedaal en vaak voelt het aangrijpingspunt laag aan (vooral in vergelijking met een slippende koppeling waarbij het aangrijpingspunt erg hoog zou zijn geweest).

Telkens wanneer er drukverlies in het systeem is (zoals wanneer er lucht in het systeem zit of je het ontluchtingsventiel open hebt staan), blijft het pedaal aan de vloer plakken zodra het halverwege is. Dit komt door de ongebruikelijke pedaalveerconstructie die je inmiddels wel hebt gezien. Het ondersteunt het pedaal naar beneden zodra het halverwege is en ondersteunt het pedaal omhoog zodra het halverwege is. Het is dus een vrij slimme constructie. In het verleden werd een eenvoudige, ouderwetse terugtrekveer gebruikt om het pedaal omhoog te trekken, maar dan vocht je ertegen op de weg naar beneden, waardoor het pedaal zwaarder aanvoelde.

Succes met het terugplaatsen van die clip! :)

#10 ·
Bedankt T5 TDI voor je hulp & foto's. Ik ben begonnen met het verwijderen van de koppelingspedaalbox en had net moeite om de laatste bout te vinden, die zich achter het ruitenwissermechanisme lijkt te bevinden! Daar zit een rij bouten, die blijkbaar schroefdraadpennen bovenop de koppen hebben, waaraan de kabelboom is bevestigd met plastic clips die op de pennen worden gedrukt. Ze zien eruit alsof je ze zou kunnen losschroeven, maar in echte VW-stijl is er niet genoeg ruimte om ze volledig te draaien! Ik probeerde de clip te verwijderen, maar omdat het zo koud is, wilde hij niet loskomen en ik wilde niet te veel kracht gebruiken voor het geval ik hem zou breken. Toen heb ik het voor die dag opgegeven! Alle andere moeren zijn relatief gemakkelijk te verwijderen in de bus. Met een beetje nadenken had VW deze klus zo veel gemakkelijker kunnen maken I: Morgen ga ik weer aan het werk en probeer ik deze bout los te draaien om er zeker van te zijn dat het degene is die in de pedaalbox gaat voordat ik hem volledig verwijder. Zodra die bout eruit is, komt de pedaalbox eruit en kan ik goed bij de hoofdcilinder om deze te vervangen. Met de pedaalbox eruit en de betere toegang die het me geeft, kan ik zien of het ĂĽberhaupt mogelijk is om alleen de hoofdcilinder te verwijderen. Ik zal het in ieder geval op de een of andere manier weten. De plastic clip is te verwijderen met het pedaal gemonteerd, maar het is verre van gemakkelijk, maar het is te doen.

#11 ·
Het is een tijdje geleden en ik heb er maar één gedaan, dus ik was de bovenste bout helemaal vergeten, maar je **** op de gedupliceerde foto zien dat deze direct boven de hoofdcilinder lijkt te zitten.

Nu ik erover nadenk, denk ik dat het probleem met het plaatsen van de nieuwe hoofdremcilinder (zelfs als je hem volledig in beeld hebt) is dat er eigenlijk niet genoeg ruimte is met de clip-on om hem erin te krijgen. Vandaar dat ik de oude eruit heb gehaald door de clip te breken. Het komt langzaam terug nu ik dit schrijf... (dit is wat er gebeurt als je zestig wordt!)

Er is nog een stap die je geacht wordt te doen en ik herinner me dat ik er geen zin in had toen de nieuwe cilinder er zo dichtbij uitzag. Ik denk dat je het hele veermechanisme moet demonteren en dat is vrij ingewikkeld. Ik heb de nieuwe cilinder zonder verdere demontage met zachte overtuiging erin gekregen, maar je moet heel voorzichtig zijn om de clip niet te breken, want ik weet niet zeker of deze zonder de cilinder verkrijgbaar is.

Ik had destijds toegang tot dat gedeelte van de VW-handleiding, als ik het kan vinden, zal ik kijken wat er staat.

#12 ·
Ja, je moet de veerconstructie demonteren en het ziet er nogal ingewikkeld uit. Het enige wat ik kan zeggen is dat als je het erin wilt proberen te krijgen zoals ik deed, zonder de veer te verstoren, probeer dan de oude clip te bewaren voor het geval dat. :) Je hebt trouwens post.

#13 ·
Ja, je wordt geacht de veerconstructie te demonteren en het ziet er nogal ingewikkeld uit. Het enige wat ik kan zeggen is dat als je het erin wilt proberen te krijgen zoals ik deed zonder de veer te verstoren, probeer dan de oude clip te bewaren voor het geval dat. :) Je hebt trouwens post.
Nogmaals bedankt voor deze informatie (antwoord verzonden). Ik vond een video op YouTube waarin een hoofdremcilinder van Seat werd vervangen. De man had de complete koppelingsconstructie verwijderd, maar deze had slechts drie bevestigingsbouten, dus ik gok dat het vrij eenvoudig was om eruit te halen in vergelijking met de T5-eenheid. Hoe dan ook, hij had de complete constructie gedemonteerd en het pedaal, de veer, enz. verwijderd om de hoofdremcilinder eruit te halen. Dit lijkt mijn gedachten te bevestigen dat, hoewel je met een beetje zorgvuldige manipulatie de hoofdremcilinder eruit **** halen, het het beste is om de hele constructie te demonteren. Nu ik alleen nog deze laatste bout eruit moet halen, kan ik net zo goed deze route nu volgen. Dan, als hij eruit is, kan ik goed kijken en de vervanging uitvoeren. De regen heeft het spel vandaag gestopt en ik heb mijn busje momenteel niet dringend nodig.

#14 ·
Het spel werd vandaag een paar uur hervat, allereerst werd de "geheime" bout verwijderd!

Image

Daarmee uit en de andere twee moeren verwijderd van de koppelingspedaalconstructie kan worden verwijderd.
Als het er eenmaal uit was, is de toegang tot de twee ontgrendelingslipjes aan weerszijden van het koppelingspedaal veel gemakkelijker. Ik vond het uiterst moeilijk om de hoofdcilinder eruit te halen zonder de pedaalbout te verwijderen. Om te voorkomen dat de hulpveer eraf vliegt, heb ik een paar miniatuurklemmen aan weerszijden van de veer gebruikt, zoals op de onderstaande foto.

Image

De hoofdcilinder kwam er veel gemakkelijker uit met de extra ruimte die dit geeft. Nieuwe hoofdcilinder gemonteerd, de twee moeren die de constructie vasthouden, kunnen weer worden gemonteerd. Ik heb ook een nieuwe lengte slang gemonteerd van de hoofdcilinder naar het reservoir. Ik dacht dat het gemakkelijker moest zijn om hem op de hoofdcilinder te monteren terwijl hij eruit was, aangezien de buis erg strak zit.

Nadat de pedaalconstructie weer op zijn plaats was gemonteerd, heb ik de buis weer aangesloten, die naar de hulpcilinder gaat, nadat ik eerst een nieuwe afdichting had gemonteerd. De zak met de nieuwe afdichtingen had een O-ring en wat lijkt op een kleine klepsteeloliekeerring. Mijn busje lijkt echter alleen de hoofdafdichting te gebruiken en de O-ring niet nodig te hebben. Ik heb gecontroleerd en er is geen O-ring op mijn constructie gemonteerd. Misschien gebruiken de nieuwere T5's ook de O-ring.
De onderstaande foto toont de plastic klemring, die over het uiteinde van de hydraulische buis past. Er zit een lip op de metalen buis om hem in de juiste positie te houden.

Image

Zorg ervoor dat de afdichting volledig op de plastic klemring wordt gedrukt, anders krijg je een lekkage! Je zou een klik moeten "voelen" als de afdichting correct op zijn plaats vergrendelt.

Image

Ik heb net het schutbord weer in elkaar gezet nadat ik een hoop dode bladeren, enz. had opgeruimd na het opnieuw monteren van de kabelboom van de ruitenwissermotor op de clip die zich op de bovenste montagebout bevindt. De ruitenwissers weer gemonteerd en toen was het dat voor de dag. Ik moest mijn zoon helpen met het afmaken van zijn keuken, dus hopelijk kan ik deze saga dinsdag afmaken!

#15 ·
Vandaag het koppelingssysteem ontlucht, ondanks de lichte sneeuwval, dus alles is weer normaal en werkt. Gelukkig! Daarna opgegeven omdat het te koud was. Ik zal het interieur morgen weer in elkaar zetten, want het wordt droog voorspeld. Als dat klaar is, ga ik de besturing opnieuw centreren na de koppelingswissel (omdat het subframe is verwijderd).