VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Hoe een modern VW-stuurwiel te monteren op een '99 T4 met spieadapter

64K views 33 replies 29 participants last post by  Or_GazM  
#1 ·
Oké jongens, ik wilde al heel lang een mooi stuurwiel, dus ik heb alle threads gelezen die ik kon vinden over wat er past, enz. Hoe dan ook, ik heb eerst een van de mooiere T4-stuurwielen gekocht met het chromen embleem dat er direct op paste, maar ik wilde toch iets anders. Toen kocht ik een mooi MOMO-wiel en -baas die op een Golf was gemonteerd. Maar dat paste niet, dus na wat onderzoek kwam ik erachter dat ik de spline-adapter van VW nodig had, onderdeelnummer 191 419 514. Toen kwam ik een mooi 3-spaaks leren VW-wiel van een Passat tegen op een sloop en ik wilde het echt graag hebben.

Hier is het gemonteerd, het is een mooi, stevig wiel om vast te houden en het leer voelt lekker aan. Het annuleert ook de richtingaanwijzers met de kleine ring die ik erbij kreeg van de Passat.

Image

Nu voor de voortgangsfoto's

Verwijder eerst de midden/claxonknop van het stuurwiel om bij de grote moer te komen die het wiel vasthoudt. Verwijder nu de moer en schuif het wiel eraf

Image

Pak vervolgens de spline-adapter VW onderdeelnummer 191 419 514 om de splines van 17 mm naar 27 mm te brengen

Image

Eerst dacht ik dat de adapter niet paste, maar het was gewoon een extreem strakke pasvorm. Ik heb de binnenkant gewoon ingevet en hem er vervolgens op geplaatst en de grote moer aangedraaid om hem erop te schuiven.

Image

Verwijder vervolgens de plastic ring van de Passat en knip een paar stukjes af die niet nodig zijn, maar zorg ervoor dat je het lipje voor het annuleren van de richtingaanwijzer laat zitten.
Image

De plastic ring heeft een paar pinnen die hem op de achterkant van het wiel plaatsen, dus plaats hem op zijn plaats en je bent klaar om het wiel te monteren. Nu heb je een beetje speling, dus ik heb gewoon een rubberen huls van een oude baas gebruikt om de speling af te dekken.

Image

Je hebt ook een grote ring nodig, want de moer is bijna even groot als het grote spline-gat en je wilt niet dat het wiel uit je handen komt :). Draai alles vast, plaats het midden en klaar.

Image

Ziet er mooi uit door het raam vind ik, mooi en modern maar toch met een fabriekslook.
Image

Ik heb nu 3 reservewielen die ik binnenkort ga verkopen lol

Image

#5 ·
Hé, ziet er goed uit, ik vind het leuk! T:

Ik heb 98 T4b en heb het onderste wiel gemonteerd op je foto van 3, en ik heb ook het 2e wiel (rechtsboven), zouden ze rechtstreeks verwisseld kunnen worden of zijn de spiebanen verschillend?

Dus als ik een Passat-wiel wil halen, van welk jaar was die van jou? Mijn busje heeft geen airbag, dus ik neem aan dat je dat stukje gewoon niet aansluit etc.? A:

#7 ·
Love the new wheel mate!, my van already has an airbag wheel and the later blue/red clocks as it's a 2004 model,
do I still need a spline adaptor or can I just fit a wheel like yours?.
Ik heb dit al een paar keer gevraagd en nooit antwoord gekregen over iets dat te maken heeft met het vervangen van een airbagstuurwiel door iets compatibels :(

#15 · (Edited)
] Ik heb geprobeerd een stuurwiel van een Seat Leon te monteren, precies hetzelfde als de Passat, alleen kreeg ik de claxon niet aan de praat. De sleepring heeft niet de continue koperen ring zoals het origineel, dus geen verbinding met de claxon. Ik heb de originele ring van mijn oude wiel verwijderd en ben bezig met het bevestigen ervan aan de achterkant van de nieuwe. Als dit werkt, worden uiteraard ook de richtingaanwijzers uitgeschakeld.

Een goede zaak die ik ontdekte, is dat veel van de VAG-auto's de adapter op de stuurkolom hadden geperst. Ik heb er een van een autosloperij van een Seat Cordoba gehaald, hij paste direct op mijn kleine 17 mm spline, dus ik hoefde de adapter niet van VW te kopen.

Uiteindelijk een paar aanpassingen gedaan en het wiel gemonteerd met werkende claxon en richtingaanwijzers. Ik moest een zelfgemaakte naaf maken van een oude plastic buis die ik had liggen. Eerst sneed ik de buis af om de opening tussen het nieuwe wiel en de stuurkolom op te vullen. Ik bevestigde de originele sleepring aan het ene uiteinde van de buis en schroefde het andere uiteinde aan het nieuwe wiel.

Het geheel bedekt met een beetje zwart leren vinyl om bij het wiel te passen, toen heb ik gewoon de claxon draad weer aangesloten en klaar was kees.

Een nieuwe sticker gemaakt om het Seat-logo op het wiel te bedekken. Alles perfect. Richtingaanwijzers annuleren en claxon werkt vanaf het wiel.T:

http://s848.photobucket.com/albums/ab46/neilsvwbus/Steering Wheel Modification/

#22 ·
Uitstekende thread, ik heb een 2000 2.5 TDI Caravelle. Ik heb vandaag het stuur eraf gehaald en geprobeerd een MK 4 Golf multifunctioneel stuur te monteren, maar het gat was veel te groot. Ik ben blij over de adapter, dus ik zal er een bestellen. Ik ga ook proberen de bedieningselementen op de radio aan te sluiten. :)
OO Laat even weten hoe het gaat met het aansluiten van de bedieningselementen. Heb je een vw stereo en kan, of probeer je het stuur te gebruiken met analoge stereo bediening?

#24 ·
Ik ga hetzelfde stuur in mijn busje plaatsen - betreffende de Passat-ring - is dit een Passat-specifiek onderdeel of werken andere VAG-ringen ook?

Ik wil er zeker van zijn dat ik op eBay naar het juiste onderdeel zoek.

Zijn er specifieke bouwjaren of modellen waar ik naar moet zoeken?

Bedankt bij voorbaat.

#25 ·
Ik sta op het punt hetzelfde stuur in mijn busje te monteren - met betrekking tot de Passat-ring - is dit een Passat-specifiek onderdeel of werken andere vag-ringen ook?Ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik op eBay naar het juiste onderdeel zoek.Zijn er bepaalde jaren of modellen waar ik naar moet kijken?Bedankt op voorhand.
Weet iemand het antwoord?

#26 ·
Goedemorgen

Ik wil ook graag mijn multifunctionele stuurwiel installeren dat afkomstig is van mijn 2003 TDI Jetta.

Ik heb de spiebaan die de as van 17 naar 27 mm aanpast, ik wil graag weten of dit direct past.

Ik heb van een ander forum gelezen dat we die spiebaanadapter moeten afsnijden, omdat deze iets te lang is voor de VW T4 (Eurovan).

Ik wil ook graag dat de multifunctionele bediening werkt op de cruise control, radiobediening indien mogelijk en ook
mijn claxon behouden.

Als iemand kan helpen met een tekstprocedure of een beeldprocedure, indien aanwezig, zou dat zeer op prijs worden gesteld.

Ik heb de 4-spaaks multi-bediening die afkomstig is van een Jetta 2003 TDI en de adapter spiebaan.

Bedankt en kijk ernaar uit om meer over dat project te horen.

Fijne dag verder

Revo

#27 ·
Goedemorgen

Ik wil ook mijn multifunctionele stuurwiel installeren dat afkomstig is van mijn 2003 TDI Jetta in mijn VW T4 2001 2.5 TDI.

Ik heb de spline die de as aanpast van 17 naar 27 mm, ik wil graag weten of dit een directe pasvorm is.

Ik heb gelezen op een ander forum dat we die spline-adapter moeten afsnijden, omdat deze iets te lang is voor de VW T4 (Eurovan).

Ik wil ook dat de multifunctionele bediening werkt op de cruise control, radiobediening indien mogelijk en ook
mijn claxon behouden.

Als iemand kan helpen met een tekstprocedure of een beeldprocedure, indien aanwezig, zou dat zeer op prijs worden gesteld.

Ik heb de 4-spaaks multi-bediening die afkomstig is van een Jetta 2003 TDI en de adapter-spline.

Bedankt en kijk ernaar uit om meer over dat project te horen.

Fijne dag verder

Revo

#30 ·
Mijn vraag gaat over de nieuwere VW-stuurwielen, ze hebben maar één claxondraad in plaats van twee zoals oudere wielen, om de een of andere reden werkt mijn claxon niet, ik weet niet zeker waarom, de nieuwe wieldraadconstructie is onlogisch, alle info zou goed zijn
De tweede draad aarde de claxon gewoon via de stuurkolom.... Het zou moeten werken als het wiel is gemonteerd...

#31 ·
Oké jongens, ik wilde al heel lang een mooi stuurwiel hebben, dus ik heb alle threads gelezen die ik kon vinden over wat er allemaal past, enz. Hoe dan ook, ik heb eerst een van de mooiere T4-stuurwielen gekocht met het chromen embleem dat er direct op paste, maar ik wilde toch iets anders. Ik kocht toen een mooi MOMO-wiel en -baas die op een Golf was gemonteerd. Maar dat paste niet, dus na een beetje onderzoek kwam ik erachter dat ik de spline-adapter van VW nodig had, onderdeelnummer 191 419 514. Toen kwam ik een mooi 3-spaaks leren VW-wiel van een Passat tegen op een autosloperij en ik wilde het echt graag hebben.

Hier is het gemonteerd, het is een mooi, stevig wiel om vast te houden en het leer voelt prettig aan. Het annuleert ook de richtingaanwijzers met de kleine ring die ik erbij kreeg van de Passat.

Image

Nu voor de voortgangsfoto's

Neem eerst het middenstuk / de claxon van het stuurwiel af om bij de grote moer te komen die het wiel vasthoudt. Haal nu de moer eraf en schuif het wiel eraf

Image

Pak vervolgens de spline-adapter VW onderdeelnummer 191 419 514. om de splines van 17 mm naar 27 mm te brengen

Image

Eerst dacht ik dat de adapter niet paste, maar het was gewoon een extreem strakke pasvorm. Ik heb de binnenkant gewoon ingevet en hem er toen op geplaatst en de grote moer vastgeschroefd om hem erop te schuiven.

Image

Neem vervolgens de plastic ring van de Passat en knip een paar stukjes af die niet nodig zijn, maar zorg ervoor dat je het richtingaanwijzer-annuleerlipje laat zitten.
Image

De plastic ring heeft een paar pinnen die hem op de achterkant van het wiel plaatsen, dus klik hem op zijn plaats en je bent klaar om het wiel te monteren. Nu heb je een beetje speling, dus ik heb gewoon een rubberen huls van een oude baas gebruikt om de speling te bedekken.

Image

Je hebt ook een grote ring nodig, want de moer is bijna even groot als het grote spline-gat en je wilt niet dat het wiel uit je handen komt :). Draai alles vast, plaats het middenstuk en klaar is Kees.

Image

Ziet er mooi uit door het raam vind ik, mooi en modern maar toch met een fabriekslook.
Image

Ik heb nu 3 reservewielen die ik binnenkort zal verkopen lol

Image
Hoi. Ik ben overgestapt van het standaardwiel op mijn '96 T4 naar het wiel rechtsboven op je laatste foto. Het probleem is dat het een beetje los zit op de splines. Het hoeft absoluut niet van 17 mm naar 27 mm, het lijkt er meer op dat het 19 mm zou kunnen gebruiken.... Heeft iemand hier ideeën over? Proost..