VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Zekering 15 achteruitrijlichten ontbreekt

1 reading
5.2K views 12 replies 2 participants last post by  Jmeister  
#1 ·
Hallo mensen - ik breek mijn hoofd om de achteruitrijlichten aan de praat te krijgen.
T5 Transporter 2007 Diesel 6 versnellingen handgeschakeld - Alles wat ik heb onderzocht, wijst op de 10A zekering #15 in de zekeringkast A vooraan - maar zie bijgevoegde foto - geen zekering daar en geen metalen contacten binnenin (waar er een andere zekering is, zijn er metalen contacten in de zekeringhouder).
De draden van de schakelaar getrokken en de stekker kortgesloten - nog steeds geen succes. Vreemd genoeg lijken het kleinere 'laagspanning'-draden te zijn in plaats van wat ik van 10A zou verwachten. Ook in het Haynes-handboek staat dat het achteruitrijlicht is aangesloten op 'boordvoeding controle-eenheid' T6b45...
Enige hints?
Veel dank

#2 ·
Ook in de Haynes-handleiding staat dat het achteruitrijlicht is aangesloten op 'onboard supply control unit' T6b45…
Geen idee waar ze dat vandaan zouden hebben... Er is geen T6b45 - T6b heeft maar 6 aansluitingen!

In VW-terminologie is de zekeringkast op uw foto (in de motorruimte) zekeringkast D (eigenlijk SD). Alle documenten die ik bekijk, zeggen dat u (voor een handgeschakelde versnellingsbak) een zekering in sleuf SD15 zou moeten hebben - wat u uiteraard niet heeft. Is er een kans dat deze is omgebouwd van automaat naar handgeschakelde versnellingsbak?

Nog een zekering om te controleren: SC35 (lager zekeringpaneel onder het dashboard).

#6 ·
Veel dank man! Onderzoek toont aan dat de 10A zekering bij #35 - in orde is. Vreemd genoeg (misschien is het zo, ik probeer dit beest nog steeds uit te zoeken) is er 12V op de contactdoos, zelfs als de sleutels eruit zijn. Foto van de zekeringkast in de bijlage voor het geval het nuttig is.

#7 ·
HĂ©, ik sprak met mijn stiefzoon over je vraag of het ooit een automaat was (hij heeft de recente revisie van de versnellingsbak gedaan van de kapotte toen we hem kochten) en hij denkt dat het mogelijk zo was - hij zei dat de bak die hij eruit haalde, markeringen van de sloper had. Ik weet niet of dat helpt...

#8 ·
Hebben de achteruitrijlichten ooit gewerkt in de tijd dat u de bus heeft gehad?

Het lijkt erop dat er aanzienlijke elektrische verschillen zijn, afhankelijk van of hij de fabriek verliet als automaat of als handgeschakelde versnellingsbak. Ik ~denk~ dat een van die verschillen is dat als het een handgeschakelde versnellingsbak is, hij een zekering SD15 heeft, en als het een automaat is, in plaats daarvan een zekering SC35.

Als u fabrieksdocumenten voor de bus heeft (of een sticker in de voetenruimte **** vinden), **** u mogelijk aan de hand van het decoderen van de PR-codes zien of hij oorspronkelijk een automatische versnellingsbak had.

Ik heb het nog nooit in VW-literatuur zien staan, maar ik denk dat een van de bedradingsverschillen is dat bij een automaat de status van de achteruitversnelling door de TCU in de bak via CANbus aan de hoofdmodule voor de carrosseriebesturing wordt gesignaleerd, terwijl het bij een handgeschakelde versnellingsbak slechts een simpele schakelaar op de bak zelf is.

#9 ·
Achteruitrijlichten hebben het echter nog nooit gedaan - we kochten hem goedkoop met een kapotte versnellingsbak (ironisch genoeg geen koppeling of achteruitversnelling) wetende dat we hem zouden moeten vervangen. Nu met de nieuwe bak erin werkt alles prima, rijdt geweldig, alleen geen achteruitrijlichten.

#10 ·
Als u de PR-codelijst **** vinden (misschien in de voetenruimte van de bestuurder), dan zou het decoderen er ongeveer zo uit moeten zien:

PRCode: G1C = 7-traps automatische transmissie

Dat is voor een bestelwagen van 2010 en later - in uw geval zal het een andere code zijn voor de 6-traps automatische transmissie die vóór 2010 is gemonteerd.

Als dat is wat u vindt, kan het gewoon een kwestie zijn van het wijzigen van de codering - maar daarvoor is mogelijk wel wat onderzoek nodig.

#11 ·
HĂ© @triffic bedankt daarvoor - stuurde me een konijnenhol van codes in die ik nooit wist dat ze bestonden! Hoewel het nu logisch is waarom we op zoek waren naar een KPE-vervangingsversnellingsbak. Dus, de codes gevonden op een zeer gehavende sticker onder de bestuurdersstoel - en na veel konijnenholen te hebben doorlopen, ontdekte ik dat het oorspronkelijk een JUM was - zoals je terecht vermoedde, een automaat. (foto bijgevoegd ter referentie voor het geval ik het mis heb) OK, dus nu weten we zoals je eerder zei dat Zekering 15 niet betrokken zal zijn en Sc35 degene is, wat allemaal prima is. Ik vraag me af of ik de schakelaarverbinding opnieuw moet proberen te overbruggen - ik had de motor niet draaiende, alleen de ontsteking op ACC - vraag me af of dat een probleem is? Zal in het weekend meer testen. Heel erg bedankt voor je begeleiding tot nu toe, maat.
Image

#12 ·
Als het helpt, moet de omgekeerde bedrading op J519 T6b pin 2 (voeding van SC35), T6b pin 6 (verbinding met gemeenschappelijk punt B520 in de kabelboom) en T18a pin 10 (ingang van achteruitrijlichtschakelaar F4) zijn.

Dit kan een situatie zijn waarin u een kort abonnement nodig heeft op erWin (u **** zelfs een abonnement van 1 uur nemen, geloof ik), alleen om de bedrading te bekijken die af fabriek in uw daadwerkelijke voertuig aanwezig zou zijn geweest.