Hallo allemaal. Ik dacht dat ik een bouwverslag zou maken over mijn Swamper-stijl 2015 reg T5.1 T32 140 na een jaar sleutelen en tweaken.
Ik lees graag de berichten en bouwverslagen van andere mensen en heb echt nuttige hulp, ideeën en inspiratie gevonden, dus ik hoop dat dit interessant is voor anderen.
Dus in september 2021 verkocht ik mijn LWB T5.1 180 BTDi Caravelle en werd ik een paar weken 'vanless' terwijl ik op zoek ging naar een nieuw project.
Het is verrassend hoe verlaten je je voelt zonder een busje op de oprit.
Ik wist dat ik een redelijk nieuwe T5.1 (of misschien T6) wilde, idealiter SWB (LWB was een beetje groot voor de oprit).
De voorkeur ging uit naar 6 versnellingen, 140, achterklep en airconditioning. Ik had een budget van £ 15K tot £ 25K, afhankelijk van de bus en het benodigde werk.
Ik vond (en bleef toen terugkomen naar) een gele ex-AA 2015 T5.1 op eBay die redelijk lokaal was (slechts een uur rijden), een redelijke prijs had en een behoorlijk half omgebouwd interieur had met R&R-bed, hoewel nog steeds een hardtop. Het had 2 x zijruiten gemonteerd, maar geen achterklepraam.
Dit sprak me in een aantal opzichten aan. Het vinkte de achterklep, airconditioning, 6 versnellingen, 140 vakjes aan, enz., maar ik hield ook van de gele kleur!
Het meeste interieurwerk gedaan hebben, zou me veel tijd en geld besparen, maar me ook de flexibiliteit geven om mijn eigen accenten toe te voegen en ook een aantal van de belangrijkste dingen toe te voegen, zoals een pop-top.
Ik kon op de advertentieafbeeldingen zien dat het een kwaliteitsinterieur had, inclusief RIB-stoel, meubels van Camper Worx in een Vohringer blauwgrijze metallic afwerking, een massief composiet werkblad met een interessante radius koelkaststap. Het leek een aantal mooie zwarte lichtmetalen velgen te hebben, die bijna nieuwe Oz 18''s bleken te zijn.
Apparaten die al waren geïnstalleerd, waren een 12v JustKampers koelkast en Dometic 9222 combi wastafel / kookplaat. Het had ook een volledige set fatsoenlijke interne zilveren schermen, een leuke bonus.
De bus had een volledige AA-servicegeschiedenis tot 90K, evenals recentere vermeldingen, waaronder een distributieriem en pompvervanging.
De huidige geadverteerde kilometerstand was ongeveer 110K.
Dus snel een reis geboekt om te bekijken, de aardige jonge man ontmoet die het verkocht, een test en inspectie gedaan, de gebruikelijke controles gedaan, een beetje onderhandeld, een handdruk en gekocht inclusief een volle tank brandstof, schermen en een ongebruikte bijpassende tafel, rail en opvouwbare poot.
Blij mee, want het liet me ongeveer £ 6 tot £ 7K in de pot over om de bus naar mijn smaak af te maken, mogelijk meer indien nodig.
Ik had een lijst om uit te zoeken van mijn inspectie:
De voorste bestuurdersstoel was een beetje versleten en had nieuw schuim nodig, de USB in de cabine werkte niet, het motorwaarschuwingslampje ging af en toe aan.
Trekhaak werkt niet, een paar heel kleine deukjes en chips, achterbumper had een 'klont' onder de achterklep.
Het dak had nog steeds de GPS en antennes bevestigd plus de (veronderstelde) gaten van de AA-lichtbalk.
De Sargent K115A-elektra hoefde alleen nog maar de externe aansluiting te regelen.
Maar in wezen niets groots, dus aan de slag.
Ik had vrijwel vanaf het moment dat ik het zag besloten dat de uiteindelijke uitkomst meer een Swamper-stijl zou zijn dan verlaagd 'lean ‘n’ mean'.
Ik had heel veel Swamper-busafbeeldingen van het net gedownload als inspiratie en vind die stijl van bus echt leuk.
De eerste klussen waren wat vleugelstickers, zwarte sequentiële zij-indicatoren en windgeleiders.
Grote fan van deflectors, heb ze zelfs nu op mijn kleine Kia Picanto daily!
Ik lees graag de berichten en bouwverslagen van andere mensen en heb echt nuttige hulp, ideeën en inspiratie gevonden, dus ik hoop dat dit interessant is voor anderen.
Dus in september 2021 verkocht ik mijn LWB T5.1 180 BTDi Caravelle en werd ik een paar weken 'vanless' terwijl ik op zoek ging naar een nieuw project.
Het is verrassend hoe verlaten je je voelt zonder een busje op de oprit.
Ik wist dat ik een redelijk nieuwe T5.1 (of misschien T6) wilde, idealiter SWB (LWB was een beetje groot voor de oprit).
De voorkeur ging uit naar 6 versnellingen, 140, achterklep en airconditioning. Ik had een budget van £ 15K tot £ 25K, afhankelijk van de bus en het benodigde werk.
Ik vond (en bleef toen terugkomen naar) een gele ex-AA 2015 T5.1 op eBay die redelijk lokaal was (slechts een uur rijden), een redelijke prijs had en een behoorlijk half omgebouwd interieur had met R&R-bed, hoewel nog steeds een hardtop. Het had 2 x zijruiten gemonteerd, maar geen achterklepraam.
Dit sprak me in een aantal opzichten aan. Het vinkte de achterklep, airconditioning, 6 versnellingen, 140 vakjes aan, enz., maar ik hield ook van de gele kleur!
Het meeste interieurwerk gedaan hebben, zou me veel tijd en geld besparen, maar me ook de flexibiliteit geven om mijn eigen accenten toe te voegen en ook een aantal van de belangrijkste dingen toe te voegen, zoals een pop-top.
Ik kon op de advertentieafbeeldingen zien dat het een kwaliteitsinterieur had, inclusief RIB-stoel, meubels van Camper Worx in een Vohringer blauwgrijze metallic afwerking, een massief composiet werkblad met een interessante radius koelkaststap. Het leek een aantal mooie zwarte lichtmetalen velgen te hebben, die bijna nieuwe Oz 18''s bleken te zijn.
Apparaten die al waren geïnstalleerd, waren een 12v JustKampers koelkast en Dometic 9222 combi wastafel / kookplaat. Het had ook een volledige set fatsoenlijke interne zilveren schermen, een leuke bonus.
De bus had een volledige AA-servicegeschiedenis tot 90K, evenals recentere vermeldingen, waaronder een distributieriem en pompvervanging.
De huidige geadverteerde kilometerstand was ongeveer 110K.
Dus snel een reis geboekt om te bekijken, de aardige jonge man ontmoet die het verkocht, een test en inspectie gedaan, de gebruikelijke controles gedaan, een beetje onderhandeld, een handdruk en gekocht inclusief een volle tank brandstof, schermen en een ongebruikte bijpassende tafel, rail en opvouwbare poot.
Blij mee, want het liet me ongeveer £ 6 tot £ 7K in de pot over om de bus naar mijn smaak af te maken, mogelijk meer indien nodig.
Ik had een lijst om uit te zoeken van mijn inspectie:
De voorste bestuurdersstoel was een beetje versleten en had nieuw schuim nodig, de USB in de cabine werkte niet, het motorwaarschuwingslampje ging af en toe aan.
Trekhaak werkt niet, een paar heel kleine deukjes en chips, achterbumper had een 'klont' onder de achterklep.
Het dak had nog steeds de GPS en antennes bevestigd plus de (veronderstelde) gaten van de AA-lichtbalk.
De Sargent K115A-elektra hoefde alleen nog maar de externe aansluiting te regelen.
Maar in wezen niets groots, dus aan de slag.
Ik had vrijwel vanaf het moment dat ik het zag besloten dat de uiteindelijke uitkomst meer een Swamper-stijl zou zijn dan verlaagd 'lean ‘n’ mean'.
Ik had heel veel Swamper-busafbeeldingen van het net gedownload als inspiratie en vind die stijl van bus echt leuk.
De eerste klussen waren wat vleugelstickers, zwarte sequentiële zij-indicatoren en windgeleiders.
Grote fan van deflectors, heb ze zelfs nu op mijn kleine Kia Picanto daily!