VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Turbo die olie in de inlaat spuit, blauwe rook bij geen belasting.

771 views 15 replies 2 participants last post by  Bishi  
#1 ·
Hallo, ik heb al een tijdje problemen met mijn T5 1.9tdi BRS waarbij ik blauwe rook krijg als de motor onbelast is en een tijdje toeren maakt of stationair draait. Ik kan zien dat de olie van de turbo in de intercoolerleidingen komt en verbrand wordt, waardoor er blauwe rook ontstaat. Zodra ik accelereer en het verbrand, is er geen rook meer bij acceleratie, maar de uitlaat ruikt nog steeds slecht. Ik heb de turbo gecontroleerd en had vrijwel geen radiale speling, maar wel merkbare axiale speling, dus ik heb hem vervangen door een gereviseerde unit met wat radiale speling (normaal, zelfs op nieuwe units), maar geen axiale speling. Ook draaide de oude turbo niet zo soepel als de nieuwe met olie erin, dus waarschijnlijk lagers verstopt met koolstof, denk ik. Hoe dan ook, ik had ook een hogere carterdruk omdat er wat oliedampen door de kleppendekselpakking werden geperst, dus ik vermoed dat het turboprobleem verband houdt met de hogere carterdruk en olie door de turbo perst. Het punt is dat de druk stationair in orde is, de oliedop springt een klein beetje, maar niets ernstigs, vooral in vergelijking met sommige online video's die andere mensen hebben geplaatst. Ik heb de kat ook met een endoscoop gecontroleerd en ontdekt dat hij behoorlijk verstopt zit met roet, waarschijnlijk half verstopt. Mijn vraag is: kan de verstopte kat tegendruk in de uitlaat veroorzaken die gassen in de turbo zou duwen en de carterdruk zou verhogen via de olieafvoer van de turbo en ook olie in de inlaat zou duwen via de turbo? Het klinkt misschien als sciencefiction op dit punt, maar het is logisch, want de rook komt alleen als je toeren maakt zonder belasting, dus geen druk in de intercoolerleiding om de olie vast te houden. Ik weet dat de hoge carterdruk kan worden veroorzaakt door de defecte carterventilatie (trouwens, een nieuwe nokkenasdeksel is meer dan een jaar geleden gemonteerd) en ook door hoge blow-by, maar de bus trekt sterk en stationair draait hij wat onrustig, maar niets wat ik overdreven zou noemen voor een oude motor met 200.000 mijl. Ik heb nog geen compressietest gedaan omdat ik een testkit moet bestellen, maar ik wilde weten of iemand dit eerder is tegengekomen. Een vriend van me had een vergelijkbaar probleem met een diesel Peugeot waarbij de nieuwe turbo nog steeds olie doorliet en het probleem uiteindelijk een verstopte kat was, net als ik hier vermoed. Ik heb een nieuwe kat besteld, die de komende dagen wordt vervangen, maar ik wilde toch graag uw mening weten. Even terloops: de koppakking was kapot toen ik de bus kocht, ik heb een gloednieuwe kop en PD150-bouten gemonteerd en heb sindsdien geen koelvloeistofdruk meer gehad. De intercooler was ook kapot toen ik hem kreeg. Ook is de start wat ruw, vooral als hij koud is, met een wolkje witte/blauwe rook, maar ik dacht dat dat waarschijnlijk wat olie van de turbo is die zich in de inlaat heeft opgehoopt en niet goed ontbrandt als hij koud is en na 2-3 seconden goed draait. Bijgevoegde foto van mijn kat. Bedankt voor alle hulp.
 

Attachments

#2 ·
Hoi, ik heb al een tijdje problemen met mijn T5 1.9tdi BRS waarbij ik blauwe rook krijg als de motor geen belasting heeft en een tijdje toeren maakt of stationair draait. Ik kan zien dat de olie van de turbo in de intercoolerbuizen komt en verbrand wordt, waardoor blauwe rook ontstaat. Zodra ik accelereer en het verbrand, is er geen rook meer bij het accelereren, maar de uitlaat ruikt nog steeds slecht. Ik heb de turbo gecontroleerd en had vrijwel geen radiale speling, maar wel merkbare axiale speling, dus ik heb hem vervangen door een gereviseerde unit met wat radiale speling (normaal, zelfs op nieuwe units), maar geen axiale speling. De oude turbo draaide ook niet zo soepel als de nieuwe met olie erin, dus waarschijnlijk lagers verstopt met koolstof, denk ik. In ieder geval had ik ook een hogere carterdruk, omdat er wat oliedampen door de kleppendekselpakking werden geperst, dus ik vermoed dat het turboprobleem verband houdt met de hogere carterdruk en olie door de turbo perst. Het punt is dat de druk stationair in orde is, de oliedop springt een klein beetje, maar niets ernstigs, vooral niet in vergelijking met sommige online video's die andere mensen hebben gepost. Ik heb ook de kat met een endoscoop gecontroleerd en ontdekt dat deze behoorlijk verstopt zit met roet, waarschijnlijk half verstopt. Mijn vraag is: kan de verstopte kat tegendruk in de uitlaat veroorzaken die gassen in de turbo duwt en de carterdruk via de olieafvoer van de turbo verhoogt en ook olie via de turbo in de inlaat duwt? Het klinkt misschien als sciencefiction op dit moment, maar het is logisch, want de rook komt alleen als je toeren maakt zonder belasting, dus er is geen druk in de intercoolerbuis om de olie vast te houden. Ik weet dat de hoge carterdruk kan worden veroorzaakt door de defecte CCV (trouwens, nieuwe nokkenasdeksel meer dan een jaar geleden gemonteerd) en ook door hoge blow-by, maar de bus trekt sterk en stationair draait een beetje schokkerig, maar niets wat ik overdreven zou noemen voor een oude motor met 200.000 mijl. Ik heb nog geen compressietest gedaan, omdat ik een testkit moet bestellen, maar ik wilde weten of iemand dit al eerder is tegengekomen. Een vriend van me had een soortgelijk probleem met een diesel Peugeot waarbij de nieuwe turbo nog steeds olie lekte en het probleem uiteindelijk de verstopte kat was, net als ik hier denk. Ik heb een nieuwe kat besteld, die de komende dagen wordt vervangen, maar ik wilde toch graag uw mening weten. Even terloops, de koppakking was kapot toen ik de bus kocht, ik heb een gloednieuwe kop en pd150-bouten gemonteerd en heb sindsdien geen koelvloeistofdruk meer gehad. De intercooler was ook kapot toen ik hem kreeg. Ook is de start een beetje ruw, vooral als hij koud is, met een wolkje witte/blauwe rook, maar ik dacht dat dat waarschijnlijk wat olie van de turbo is die zich in de inlaat heeft opgehoopt en niet goed ontbrandt als hij koud is en na 2-3 seconden goed draait. Bijgevoegd een foto van mijn kat. Bedankt voor alle hulp.
Vergat ook te vermelden dat er rook is als ik bergafwaarts ga en rem met de motor. Nogmaals, geen turbodruk in de inlaat, dus olie wordt niet vastgehouden in de turbo. Ik wil nog even vermelden dat ik geen rook heb als de motor belast wordt, dus ik heb het gevoel dat overmatige blow-by nog steeds olie in de inlaat zou duwen als dat het geval zou zijn? Bijgevoegd nog een katfoto waarop je **** zien dat de randen volledig verstopt zijn. Trouwens, ik denk dat het erger is geworden na het rijden met de bus door Europa vorig jaar, dus het heeft de kat nog meer verstopt door olie te verbranden?
 

Attachments

#3 ·
Hallo, ik heb nu de kat vervangen en de bus start beter, maar hij rookt nog steeds als hij koud is zonder belasting en de uitlaat ruikt slecht, zelfs na het opwarmen. Ik heb de intercoolerpijp van de turbo gecontroleerd op olie en het lijkt erop dat de olie niet meer uit de turbo lekt sinds ik de kat heb vervangen, maar er is nog steeds rook. Ik heb het gevoel dat dit nu een brandstofprobleem zou kunnen zijn, geen olieverbruik zoals ik oorspronkelijk dacht, maar er kwam zeker olie uit de turbo. Sinds de nieuwe kat kan ik de turbo nu met een zeer hoge toonhoogte horen fluiten. Hij voelt ook zwak aan en heeft de laatste paar dagen bij het wegrijden uit stilstand een wolk zwarte rook gehad. Misschien een boostlek? Ik kan niets duidelijks zien, behalve veel olie bij de intercooler-aansluitingen, dus misschien lekt het daar. Ik heb het gevoel dat het boostlek echt slecht zou moeten zijn voor zoveel rook, dus ik weet het niet zeker. Ik heb ook de CCV gecontroleerd en die lijkt in orde te zijn, want er ontsnapt oliedamp als ik het membraan verwijder, dus geen verstoppingen denk ik. Ik heb ook de oliedop geopend en mijn hand over het gat gehouden en de motor op toeren gebracht, maar voelde weinig tot geen druk, dus ik heb niet het gevoel dat er een enorme blow-by is, dus ik denk niet dat de compressie laag is. De motor tikt mooi, geen schudden als hij warm is, een beetje als hij koud is, maar niets waar ik me zorgen over zou maken. Kan iemand helpen?
 
#4 ·
Zeker weten een boostlek of een spruitstuklek, heb je de boostpakkingsrubbers vervangen toen je het splitste? De daadwerkelijke pijpverbindingen kunnen slijten en ook boost verliezen als er beweging is op de verbindingen, probeer dan de pakkingen maar waarschijnlijk heb je nieuwe pijpen nodig, het kan veel goedkoper zijn om ze te maken van siliconenslang en veel connectoren dan VW te kopen, het is ook de moeite waard om naar de intercooler te kijken, ze gaan soms kapot door steenslag meestal of bij de verbindingen, spuit er sterk zeepwater overheen en geef gas, zoek naar bellen, hetzelfde met de pijpverbindingen.
 
#5 ·
Hoi Suty, bedankt voor je antwoord. Ik ben vandaag naar een bevriende monteur geweest en we hebben de intercoolerbuizen gecontroleerd op lekken met een rookmachine en er waren geen lekken. We dachten dat het misschien wat restolie kon zijn die uit de oude turbo in de intercooler was gelekt, dus ik heb alles uit elkaar gehaald, de intercooler ontvet en schoongemaakt (er zat nauwelijks olie in), alle buizen schoongemaakt en drooggeveegd van olie, de motor gestart en hij begon meteen weer zo erg te roken als voorheen, dus het is helaas geen boostlek of olie van de turbo. De bus voelt eerlijk gezegd ondermaats aan, het begint te wijzen op een injector of meerdere lekken? Zou het dat kunnen zijn? Is er een manier om te controleren welke injector defect is zonder ze allemaal te verwijderen? Ik dacht eraan om de gloeibougies eruit te trekken en de punten misschien te inspecteren op roet. Misschien hebben een of twee meer roet erop? Enige gedachten?
 
#6 ·
Als je toegang hebt tot vcd, kun je de waarden zien terwijl de motor draait, is de rook grijs of blauw?
Blauw wijst op olie, dus helaas een versleten motor, tenzij je nieuwe turbo lekt, wat tegenwoordig twijfelachtig is, en grijs is eerlijk gezegd brandstofgerelateerd. Als hij meer dan 120.000 km heeft gereden, is een revisie van de injector waarschijnlijk toch wel nodig.
 
#7 ·
Nou, eerst zag ik een blauwe waas, maar dat was toen de turbo olie lekte en de kat verstopt zat, nu weet ik het eerlijk gezegd niet meer zeker. Ik denk dat het nu meer grijs is, ruikt ook naar een oude dieselbus als dat zin heeft. Het voelt als overmatig brandstofgebruik, want als ik in een hogere versnelling en bij een lager toerental zit, blaast hij zwarte rook uit en heeft hij weinig vermogen. Ik zal proberen later wat video's of foto's van de rook te maken. De bus heeft 200.000 mijl gereden en de injectoren zijn zeker origineel, want ik heb er een nieuwe kop op gezet en ze zagen eruit alsof ze er nog nooit af waren geweest. Ik heb de injectorhoeveelheid op VCDS bij stationair draaien gecontroleerd en de waarden zijn allemaal onder de 1,00 en het hoogst rond de 0,50 denk ik, sommige plus- en minwaarden maar niets overdreven, maar ik ben geen expert. Moet ik dit bij een bepaald toerental controleren? Trouwens, er is geen rook bij stationair draaien koud of warm, hij rookt alleen als ik hem koud op toeren breng, stinkt als een oude bus, daarna geen rook meer. Ik zal de waarden opnieuw controleren en ze later hier plaatsen.
 
#8 ·
Nee, het is de variatie van de injectoren die ertoe doet, dus laten we zeggen dat de waarden bijvoorbeeld tussen 3 en min 3 liggen als standaard en je injectoren hebt aan de extreme kant of slechts 1 die buiten de norm compenseert, dus 4 of min 4, wat duidt op een probleem, het kan de moeite waard zijn om ook je timing te controleren als je de kop eraf hebt gehad.
Misschien is het tijd om het naar een dieselspecialist te brengen en het door hen te laten bekijken in plaats van te gokken en er geld aan uit te geven in de hoop dat het werkt.
 
#9 ·
Hier zijn een paar foto's van de rook, die er eigenlijk blauw uitziet, maar het zou geweldig zijn om uw mening hierover te krijgen. Ook de waarden van de injectiehoeveelheid, eerste foto bij stationair draaien en tweede bij ongeveer 2500 tpm zonder belasting, gewoon stationair draaien. Enige gedachten hierover? De timing was 0,0, maar ik heb geprobeerd deze te vervroegen en te vertragen en geen verandering, nog steeds rook. Zouden het de klepsteelrubbers kunnen zijn? Ik heb nieuwe rubbers gebruikt toen de kop werd vervangen, maar misschien heb ik ze beschadigd bij het monteren of waren ze gewoon van slechte kwaliteit, want eerlijk gezegd heb ik geen OEM-merk gebruikt. Ik heb ergens gelezen dat als je bergafwaarts remt met de motor en je krijgt rook, het de rubbers zijn en dat krijg ik als de motor 's ochtends koud is.
 

Attachments

#10 ·
Ik wilde ook even vermelden dat ik geen enorm olieverbruik heb. Ik heb dit probleem al ongeveer een jaar, het wordt echter erger, maar ik denk dat ik in dat jaar slechts minder dan 1 liter olie heb bijgevuld. Ik had ook een olielekkage rond de tandempomp gedurende het grootste deel van die tijd, waardoor er overal olievlekken achterbleven waar ik parkeerde, wat ook bijdroeg aan het olieverbruik, dus ik denk niet dat het de zuigerveren zijn. De motor tikt naar mijn mening mooi.
 
#11 ·
Dat is dieselrook, het kan gebeuren als de motor koud is, als de motor warm is, is het niet ongebruikelijk om een lichte zwarte rook te krijgen bij het eerste toerental.
Als je die rook krijgt als de motor warm is, moet je zeker naar de injectoren of de timing laten kijken.
Ga ervan uit dat je de EGR-klep etc. hebt bekeken om er zeker van te zijn dat deze goed werkt.
Zoals ik al eerder zei, zou een dieselspecialist op dit moment de beste optie zijn. Je injectoren zien er niet al te slecht uit, maar ik weet niet zeker wat de toegestane wijzigingen zijn op een 1.9.
 
#12 ·
Deze rook is met koude motor. Denk je dat het onverbrande diesel is? Het ziet er voor mij een beetje blauw uit. Ik begrijp wat je zegt over het gaan naar een dieselspecialist, ik wil gewoon elke optie verkennen voordat ik dat doe. Ik heb foto's bijgevoegd van mijn inlaatkleppen die ik een paar weken geleden met een endoscoop heb gedaan. Een daarvan, de laatste, ziet er verdacht uit met meer olieresten op de steel in vergelijking met de andere 3. Kan het olie doorlaten?
 

Attachments

#14 ·
Dus je zegt dat het een slechte injector, timing of brandstofprobleem kan zijn? Sorry als ik het niet begrijp. Ik waardeer je input echt. Hoe zou een natte klep een teken zijn van een brandstofprobleem? Ik denk dat ik vergeten ben te vermelden dat ik het rookprobleem nog steeds had voordat ik de turbo en kat een week geleden verving, maar ik had wel goed vermogen, de bus trok als een trein in elke versnelling. Nu trekt hij oké in de eerste 3 versnellingen, dan wordt hij een beetje lui, dus ik heb het gevoel dat ik op dit moment met twee problemen vecht, maar ik focus me eerst op de rook, zodat ik de nieuwe kat niet verstopt. Daarom vraag ik me het brandstof- of timingprobleem af. Sorry als ik een beetje koppig ben, ik probeer gewoon alle symptomen te begrijpen, en excuses voor het niet meteen geven van alle informatie.
 
#15 ·
Dus je hebt een goede luchtstroom en de juiste brandstoftoevoer nodig om goed vermogen te krijgen. Het is niet moeilijk te begrijpen, maar soms erg moeilijk te bereiken. Mogelijk heb je de timing verstoord tijdens het werk, enz. Eerlijk gezegd, een dieselspecialist zal het pinpointen en je op weg helpen, lang voordat je dat ****
 
#16 ·
Hallo, even een korte update. Sinds de vorige keer heb ik meer aan de bus gewerkt om het rookprobleem op te lossen. Ik heb klepsteelrubbers gedaan, er is nog steeds rook, de injectordichtingen gedaan, er is nog steeds rook. De compressietest gedaan, maar koud om te zien of er problemen zijn met cilinders voordat hij warm wordt en goed afdicht en de compressie was gelijk op alle 4 de cilinders en mat 340 psi (nog steeds binnen de specificaties denk ik, maar de motor was ook koud, dus ik ben er vrij zeker van dat hij warmer zal zijn). Even terloops, ik heb dit misschien al genoemd, maar ongeveer een jaar geleden heb ik het vliegwiel met de koppeling gedaan en aangezien ik er toch mee bezig was, heb ik de krukaskeerring met de distributiering vervangen, omdat ik overal olie had, dus ik dacht dat ik het voor de zekerheid maar even zou doen. Natuurlijk had ik niet het juiste gereedschap om deze keerring met ring terug te plaatsen, dus ik heb het op het oog gedaan. En alsof dat nog niet genoeg was, was ik lui en heb ik de nokkenas geblokkeerd in plaats van de krukas, omdat ik geen zin had om de multiriem en poelie te verwijderen om de timing op de krukas te blokkeren. Dit bleef in mijn hoofd zitten, omdat ik dacht dat ik het misschien verkeerd had gedaan en ik heb dit als laatste klus bewaard, omdat het zo ingewikkeld is. Dus ik heb het gereedschap gekocht om de keerring te plaatsen en vandaag eindelijk de versnellingsbak en het vliegwiel verwijderd om het te controleren en je hebt het waarschijnlijk al geraden, ja, het stond niet goed. Het stond 5 graden achter. Dus dat heb ik gerepareerd, ring en keerring met het juiste gereedschap geplaatst, alles weer in elkaar gezet en het beest gestart. Vcds geeft een torsiewaarde van -4,9 aan, dus ik heb de nokkenastiming afgesteld op 0,0 en nu start de bus beter, geen rookpluim bij het starten en vooral geen enorme rookwolken meer als ik de motor koud op toeren breng. Les hier zeker geleerd. Bedankt Suty voor je antwoorden en je had gelijk toen je zei dat het met de timing of de brandstoftoevoer te maken had. Ik wou dat ik dit in de eerste plaats had gecontroleerd, maar ik vermeed het gewoon omdat de klus zo ingewikkeld was.