Hallo, ik heb al een tijdje problemen met mijn T5 1.9tdi BRS waarbij ik blauwe rook krijg als de motor onbelast is en een tijdje toeren maakt of stationair draait. Ik kan zien dat de olie van de turbo in de intercoolerleidingen komt en verbrand wordt, waardoor er blauwe rook ontstaat. Zodra ik accelereer en het verbrand, is er geen rook meer bij acceleratie, maar de uitlaat ruikt nog steeds slecht. Ik heb de turbo gecontroleerd en had vrijwel geen radiale speling, maar wel merkbare axiale speling, dus ik heb hem vervangen door een gereviseerde unit met wat radiale speling (normaal, zelfs op nieuwe units), maar geen axiale speling. Ook draaide de oude turbo niet zo soepel als de nieuwe met olie erin, dus waarschijnlijk lagers verstopt met koolstof, denk ik. Hoe dan ook, ik had ook een hogere carterdruk omdat er wat oliedampen door de kleppendekselpakking werden geperst, dus ik vermoed dat het turboprobleem verband houdt met de hogere carterdruk en olie door de turbo perst. Het punt is dat de druk stationair in orde is, de oliedop springt een klein beetje, maar niets ernstigs, vooral in vergelijking met sommige online video's die andere mensen hebben geplaatst. Ik heb de kat ook met een endoscoop gecontroleerd en ontdekt dat hij behoorlijk verstopt zit met roet, waarschijnlijk half verstopt. Mijn vraag is: kan de verstopte kat tegendruk in de uitlaat veroorzaken die gassen in de turbo zou duwen en de carterdruk zou verhogen via de olieafvoer van de turbo en ook olie in de inlaat zou duwen via de turbo? Het klinkt misschien als sciencefiction op dit punt, maar het is logisch, want de rook komt alleen als je toeren maakt zonder belasting, dus geen druk in de intercoolerleiding om de olie vast te houden. Ik weet dat de hoge carterdruk kan worden veroorzaakt door de defecte carterventilatie (trouwens, een nieuwe nokkenasdeksel is meer dan een jaar geleden gemonteerd) en ook door hoge blow-by, maar de bus trekt sterk en stationair draait hij wat onrustig, maar niets wat ik overdreven zou noemen voor een oude motor met 200.000 mijl. Ik heb nog geen compressietest gedaan omdat ik een testkit moet bestellen, maar ik wilde weten of iemand dit eerder is tegengekomen. Een vriend van me had een vergelijkbaar probleem met een diesel Peugeot waarbij de nieuwe turbo nog steeds olie doorliet en het probleem uiteindelijk een verstopte kat was, net als ik hier vermoed. Ik heb een nieuwe kat besteld, die de komende dagen wordt vervangen, maar ik wilde toch graag uw mening weten. Even terloops: de koppakking was kapot toen ik de bus kocht, ik heb een gloednieuwe kop en PD150-bouten gemonteerd en heb sindsdien geen koelvloeistofdruk meer gehad. De intercooler was ook kapot toen ik hem kreeg. Ook is de start wat ruw, vooral als hij koud is, met een wolkje witte/blauwe rook, maar ik dacht dat dat waarschijnlijk wat olie van de turbo is die zich in de inlaat heeft opgehoopt en niet goed ontbrandt als hij koud is en na 2-3 seconden goed draait. Bijgevoegde foto van mijn kat. Bedankt voor alle hulp.