VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

2.5 TDI Inspuitpomp timing

69K views 4 replies 2 participants last post by  esxx  
#1 ·
Hallo!

Ik bezit een T4 2.5 TDI AJT motor. Ik heb met VCDS ontdekt dat de timing van mijn brandstofpomp te laat staat. Ik heb de volgende procedure voor afstelling gevonden:

44. Maak de bout van het nokkenastandwiel los, waarbij je tegenhoudt met een vorkgereedschap.

45. Als de timing vervroegd is, draai het tandwiel met de hand tegen de klok in, als het te laat staat, draai het met de klok mee. We hebben het hier over millimeters.

46. Draai de bout vast, waarbij je de poelie weer tegenhoudt en ervoor zorgt dat deze niet beweegt.

47. Zet de motor aan en gebruik VAG COM om de timing opnieuw te controleren.

48. Dit proces moet mogelijk meerdere keren (of vaker!) herhaald worden voordat je de timing perfect hebt.

49. Plaats nu de injectieriemafdekking terug, schuif de radiator terug en plaats de grill.
Laat me alsjeblieft weten of deze procedure correct is om de timing af te stellen?
Ik ben er niet 100% zeker van of deze procedure de juiste manier is, want op andere sites en Autodata staat dat de injectietiming moet worden afgesteld via het tandwiel van de injectiepomp wanneer bout (2) is losgedraaid...
Image

Bedankt voor de hulp

#2 ·
Zoek eens, er staat hier een schat aan informatie, en de site van Brick Works heeft een goede gids. Afhankelijk van hoe 'retarded' je timing is, kun je fijn afstellen met de achterste looprol (je moet er eerst voor zorgen dat de automatische spanner vooraan correct is ingesteld, want anders ben je vanaf het begin af aan kansloos, zoals ik. Op de automatische spanner vooraan moet een pijl op de achterplaat staan en een andere op het midden van het lager. Je maakt de middelste moer net genoeg los zodat het achterste middelste stuk kan worden bewogen, en met een 6 mm inbussleutel in het gat aan het einde van het puntige middelste stuk verhoog of verlaag je de spanningen tot de pijlen op één lijn staan.

Nu de voorste spanner is ingesteld, kun je de achterste looprol op dezelfde manier afstellen, door de middelste moer net genoeg los te draaien zodat deze kan worden gedraaid, en dan met een 6 mm inbussleutel in het gat in het lager draai je deze heel lichtjes en dan wordt de timing aangepast. (Ik kan me niet meer herinneren welke kant op, maar het is niet moeilijk om uit te zoeken, ga de ene kant op en als dat niet werkt, ga dan de andere kant op).

De achterste looprol heeft een arm, deze kleine arm in de achterplaat moet overeenkomen met de verbinding tussen de bovenkant van het blok en de cilinderkop, dit is de middenpositie. Als je geen afstelling meer hebt, moet je deze weer in het midden zetten en de hoofdafstelling die je hebt gepost uitvoeren om in de buurt te komen, en dan opnieuw beginnen met de fijnafstelling met behulp van de achterste poelie (nadat je de automatische spanner opnieuw hebt ingesteld).

Als je de timing zo dicht mogelijk bij 55 hebt ingesteld (probeer een gelijke spreiding rond 55 te krijgen), moet je de automatische spanner opnieuw instellen, omdat deze hoogstwaarschijnlijk niet goed staat. Dit zal dan waarschijnlijk de timing een beetje veranderen, dus stel deze opnieuw in met een kleine aanpassing op de achterste looprol, wat dan de automatische spanner kan veranderen zodra de bus is gestart, dus blijf beide aanpassen tot de timing is ingesteld en de automatische spanner is ingesteld.

In theorie, als er 2 mensen zijn, kun je de achterste looprol aanpassen terwijl de motor draait om de magische 55 te vinden, omdat ik alleen was, vond ik het veel veiliger om de bus te starten, de timing te controleren (wanneer deze warm is), te noteren welke kant het op moest, de motor uit te zetten, de afstelling te maken, opnieuw te starten, het gaspedaal even aan te tikken en dan te laten zakken, eventuele wijzigingen te noteren en te herhalen.

Merk ook op dat de stationaire IQ een klein effect heeft op de timing spreiding (of tenminste, dat had het bij mij), dus zorg ervoor dat deze al correct is ingesteld (normaal gesproken tussen 3 en 5), en de gezondheid van je injectoren zal ook een grote verandering teweegbrengen, 88 pk injectoren geven het op bij ongeveer 100.000 km, de mijne bij 120.000 km rookte bij stationair draaien, een hel om soms te starten en had een grote timing spreiding. Nieuwe injectoren en hij start sneller dan mijn moderne diesels, geen rook en mijn timing springt nu alleen nog maar tussen 49 en 61, niet de volledige grafiek, dus ook iets om in gedachten te houden.

#3 ·
Hallo!

Bedankt voor de reactie.

Hier is de actuele timing voor mijn bus:
Image

Ik heb de timing pointers van de brandstofpompriem gecontroleerd en alles is in orde, dus als ik je goed begrijp, kan de afstelling op die manier worden ingesteld:

1. Nokkenastandwielbout losmaken
2. Draai het nokkenastandwiel iets met de klok mee
3. Draai de nokkenastandwielbout vast
4. Controleer de timing met VCDS...

#4 ·
Je staat op de grafiek, dus het is niet nodig om het nokkenastandwiel aan te passen. Je zou dat allemaal moeten kunnen doen via de spanner op de pompriem, maak de middelste bout los, voeg dan een beetje spanning toe of verminder deze op die spanner, draai de bout weer vast en kijk of het beter is geworden, zo niet, ga dan de andere kant op. Als je in de buurt komt, moet je de automatische spanner op de voorste riemloop resetten, zoals ik al zei, omdat het verplaatsen van de spanner de spanning op de riem ook enigszins verandert.