VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Tips voor probleemoplossing als de motor van relais 109 niet start

302K views 382 replies 147 participants last post by  dmazey80  
#1 · (Edited by Moderator)
Hallo allemaal, :D
Omdat ik en een paar anderen problemen hadden met het niet starten van de bus, maar geen GLOEIPLUG-lampje hadden bij het aanzetten van het contact, maar de motor draait wel maar niet start. :confused:
Ik heb veel hulp gehad van andere forumleden A: dus ik dacht dat ik iets terug zou geven.

IK BEN GEEN BUS-MONTEUR. Ik ga plug/pin/draadnummers/kleuren citeren MAAR ZE ZIJN MOGELIJK NIET DE JUISTE IN UW BUS. Dus ik kan ongelijk hebben in sommige van de onderstaande dingen. Hopelijk geeft dit je een idee/aanwijzingen/startpunt.

Maar voordat ik begin, hier een basisobservatie:

1) Een deel van het contactslot gaat naar relais 109 "motorregelmodule voedingsrelais", de "spoel"-kant 109 gaat naar aarde via de ECU. De "schakelaar"-kant 109 gaat naar de ECU-zekering en dan de ECU in. DUS als 109 geen aarde heeft, kan het de stroom naar de ECU niet "inschakelen", dus het doet niet "zijn ding" wanneer de motor wordt aangezwengeld = geen start.

2) Een multimeter en reserve draad/kabel zullen erg handig zijn!

Dit is wat ik deed OP EEN T4 65KW 2.4 TDI AJT-motor. Controleer de zekeringen in de bus, rechtsonder het stuurwiel en de zekeringen in de motorruimte, normaal gesproken voor de accu. (In een zwarte afdekking/doos) als ze allemaal in orde zijn.

Zoek relais 109 (2e rij omhoog 3e van links), verwijder het en test de spanning op sleuf 4, sleuven moeten genummerd zijn. (Klem 30 in sleuf 4) pagina 80/3 http://www.vwbooks.co.uk/vw_info/T4_pdfs/vw_T4_engine_wiring_2002.pdf Het moet 12V aangeven. Zo niet, dan is het de voeding naar het relais. (kan je hier niet mee helpen!)

Als er 12V is, neem dan het verwijderde relais 109, er moet een kleine schakelschema op de zijkant staan, neem een klein stukje draad en verbind het met klem 30 en dan klem 87, zodat je een kleine lus hebt, in principe omzeil je de schakelaar in het relais. Plaats het relais terug in de zekeringkast/doos. Steek de sleutel erin en kijk of het gloeipluglampje aangaat en probeer te starten.

ALS het werkt, is het relais 109 OF relais (zekering) doos OF bedrading. Zo niet, dan is het zekeringkast/bedrading naar de ECU-zekering. (Ga naar REF A voor verdere T/S)

Eenvoudige test verwijder de draadlus van het relais, verbind één uiteinde van de draad met klem 85 van relais 109. Het andere uiteinde van de draad op aarde (dus een lang stuk draad is goed) je zou een klik moeten horen, draai de sleutel en kijk of het gloeipluglampje brandt en start de bus. Als het nog steeds niet gaat, lijkt het erop dat het relais U/S is (je zou de afdekking van het relais kunnen halen en het op 12V aansluiten om het dubbel te controleren).

Als de bus is gestart, is het de aarde-kant van het relais = zekeringkast/draden

Snelle controle van de draden/stekker aan de achterkant van de zekeringkast. Je zoekt naar stekker G1, deze is wit (de middelste van 3 witte stekkers, onderste rij) http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html DIT IS MOGELIJK NIET UW JAAR/MODEL maar geeft u een idee. Het kan een losse draad zijn, zoek naar een zwart-witte draad.

Als alles in orde lijkt, verwijder dan de witte stekker, het beste is om de zijclips op de zekeringkast los te haken en hem te laten hangen, er zit een kleine hendel aan de rechterkant tussen de twee rijen stekkers, schuif/trek hem opzij. (Maakt de vergrendeling op de stekkers los)

Nu controleren we de continuïteit van het circuit in de zekeringkast. Verwijder relais 109, plaats één draad van de multimeter in het relaisgat #5 (relais pin85) naar pin 7 in klem G7. (Zorg ervoor dat je op de juiste pin zit). Als alles in orde is, is het geen zekeringkast.

De volgende stap is het controleren van de continuĂŻteit van de draad (zwart & wit) die van stekker G1, pin 7 naar pin 18 T121 gaat, wat de ECU is. De grotere van de twee connectoren in de ECU (voor de accu, laag).

Ik kreeg toegang tot de achterkant van de stekker om de draden te zien en vond uit op welke pin de zwart-witte draad gaat. Dus als er continuĂŻteit is, lijkt het op je ECU en moet je een tweede mening vragen!

REF A, continuĂŻteitstest, relaisgat #8 (relais pin87) naar pin 10 in klem G7, om de zekeringkast te controleren. Als het goed is, controleer dan de draad van stekker G1 pin 10 naar ECU T121 pin 1 en 2 (via ECU-zekering) Zwart en Geel.

Als de zwart-witte draad de test niet heeft doorstaan, is het de draad, het is een lange kabelboom die aan de bestuurderskant de motorruimte inkomt en dan over de voorkant/bovenkant van de motor etc. naar de ECU gaat. Net onder de rembekrachtiger is een veel voorkomende plek voor een breuk. Verwijder de draden van de kabelwikkel/beschermer en vind de zwart-witte draad en traceer/inspecteer hem.

Als je niets aan de bovenkant **** zien, is de draad gemakkelijk toegankelijk, je **** de continuĂŻteitstest afbreken door een KLEINE isolatie van de zwart-witte kabel te verwijderen en vervolgens stekker G1 pin 7 naar je nieuwe testpunt te testen. Het beste is ook om van het nieuwe testpunt naar pin 18 in de ECU-stekker te testen. Hopelijk weet je nu welke helft/sectie van de draad het is. (Vergeet niet om de draad daarna weer met tape te beschermen. I:)

Ik hoop dat dit geholpen heeft. Hieronder staan ​​enkele links die ik nuttig vond. (De meeste gevonden in T4fourm)
En een grote DANK aan Stero Steve, kfphil, nogdo, Tim bij Phirm en mijn maat Chris M voor het helpen.A:

http://www.vwbooks.co.uk/t4.htm
Central Electric 2
VW Books
VW Books

http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/

#3 ·
Hallo,

Mega bedankt Cyclist Rob voor deze post. Mijn vader had me zijn oude T4 2.5tdi 1999 bus gegeven, de AJT waar je deze write-up op baseerde. Hij startte niet maar sloeg wel prima aan. Haalde het relais eruit en trok een draad van punt 30 naar 87 en sloeg hem er weer in. Contact aangezet en kijk, het gloeilampje ging aan, wachtte een seconde tot ze warm waren en draaide de sleutel en plotseling kwam de oude dame tot leven! Brill, een heel gelukkige kerel! Moet alleen nog een nieuw 109 relais bestellen voor mijn VW garage!

Nogmaals bedankt maat,
Paul

#4 ·
Uitstekende post, maar, EEN WAARSCHUWING, wees heel voorzichtig bij het testen van circuits die op de ecu zijn aangesloten, je zou gemakkelijk dure schade kunnen veroorzaken als je het verkeerd doet.

#9 · (Edited by Moderator)
Het klinkt alsof je een positieve terugkoppeling krijgt van het relais, verwijder het relais en de kleine pin op het relais is waar het een negatieve trigger van de ecu zou moeten zijn wanneer de ontsteking wordt ingeschakeld, controleer dat eerst, zo niet, dan ga je naar de draden die in de ecu gaan, zoek daar de kleine zwart-witte draad en (probe) controleer of je daar een aarde krijgt wanneer de ontsteking wordt ingeschakeld, als er een aarde is, is er een breuk ergens tussen daar en het relais, had hetzelfde probleem vorige week met mijn busje, vond een breuk in de draad in de leem net onder de rembekrachtiger waar hij over de bovenkant van de motor loopt. Stuur me een PM als je meer hulp nodig hebt. Een andere gemakkelijke manier om te zien of het een relaisprobleem is, is om de plastic afdekking van het relais te verwijderen en het handmatig met de vingers te sluiten met de ontsteking aan en te kijken of het gloeilampje aangaat en uitgaat, je moet het gesloten houden en proberen te starten?

#154 ·
Klinkt alsof je een positieve terugkoppeling krijgt van het relais, verwijder het relais en de kleine pin op het relais is waar het een negatieve trigger van de ecu zou moeten zijn wanneer het contact wordt aangezet, controleer dat eerst, als er geen aarde wordt getoond, ga dan naar de draden die in de ecu gaan, zoek daar de kleine zwart-witte draad en (probe) controleer of je daar een aarde krijgt wanneer het contact wordt aangezet, als er een aarde is, is er een breuk ergens daartussen en relais, had hetzelfde probleem vorige week met mijn busje, vond een breuk in de draad in de leem net onder de rembekrachtiger waar hij over de bovenkant van de motor loopt. pm me als je meer hulp nodig hebt. een andere gemakkelijke manier om te zien of het een relaisprobleem is, is om de plastic afdekking van het relais te verwijderen en het met je vingers handmatig te sluiten met het contact aan en te kijken of het gloeilampje aangaat en uitgaat, je moet het gesloten houden en proberen te starten? ik hoop dat dit helpt
Geweldige post, ik ontdekte na twee dagen zoeken dat ik een gebroken draad in de kabelboom had (pin 42 naar G1/7) en de bovenstaande info was van onschatbare waarde.Bedankt.

#11 ·
heiio opnieuw de zwart-witte draad van ECU naar zekeringkast __ ik heb hem nu doorgeknipt, ECU-zijde is negatief en zekeringkastzijde is positief, daarom blijft relais 109 niet aan, maar valt steeds uit -------------------------------------------------------------------------------------------iemand een idee alsjeblieft T: I:

#14 ·
Ja, ik heb het gecontroleerd en de z/w draad heeft de negatieve van de ecu, maar als ik hem aansluit op de nieuwe 109, wordt hij positief en begint hij af te slaan. Heb nieuwe 109 & 103 & koelvloeistofsensor. Zijn er nog meer sensoren die ik moet vervangen? Help me alsjeblieft, ik zit hier echt mee vast: * LOL:

#15 ·
Ik denk dat er een probleem kan zijn in de zekeringkast. Ik heb het al eerder gezien, waarbij de contacten uitspreiden of verbranden en dan niet goed contact maken met het relais. Bekijk ze heel goed.

#20 ·
HĂ© jongens, veel dank voor de inspanningen en de tijd die hierin is gestoken.

Ik heb een 2000 model 2.5 ACV T4 en mijn gloeilampje gaat aan bij het contact gedurende een seconde en gaat dan weer uit. Ik heb het relais getest en de aansluitingen en alle zekeringen geĂŻnspecteerd, alles is in orde. Alle gloeibougies werken prima.

Probleem is dat het relais soms helemaal niet bekrachtigd wordt, maar het gloeilampje toch snel op het dashboard verschijnt. Dus ik heb geen stroom op de gloeibougies en de bus start niet.

Soms hoor ik het klikken en na ongeveer 10 seconden weer uit, en ik weet dat de gloeibougies stroom hebben en mijn bus start. Maar dit is één op meer dan 100 keer omdraaien van de sleutel aan en uit als ik geluk heb.

Waar kan ik hiernaar kijken? Waar bevindt zich de computer voor de gloeitimer?

Bedankt, Kev.

#23 ·
HĂ© jongens, veel dank voor de inspanningen en de tijd die hierin is gestoken.

Ik heb een 2000 model 2.5 ACV T4 en mijn gloeilamp gaat aan bij het contact voor nauwelijks een seconde en gaat dan uit. Ik heb het relais getest en de aansluitingen en alle zekeringen geĂŻnspecteerd, alles is in orde. Alle gloeibougies werken prima.

Probleem is dat het relais soms helemaal niet bekrachtigd wordt, maar het gloeilampje toch snel op het dashboard verschijnt. Ik heb dus geen stroom op de gloeibougies en de bus start niet.

Soms hoor ik het klikken en weer uitklikken na ongeveer 10 seconden en ik weet dat de gloeibougies stroom hebben en mijn bus start. Maar dit is één op meer dan 100 keer omdraaien van de sleutel aan en uit als ik geluk heb.

Waar kan ik hiernaar kijken? Waar bevindt zich de computer voor de gloeitimer?

Bedankt, Kev.

#24 ·
Oké, ik heb er een besteld bij GSF.

Ik heb relais 103 (gloeibougie relais) getest, het werkt prima en heeft solide negatief en stroom, maar wordt gewoon niet geschakeld door het stuurcircuit. Het duurt ongeveer een week voordat ik dit relais heb. Ik hoop dat dit mijn probleem oplost!

In de tussentijd heb ik stopcontacten op het zekeringbord overbrugd met een lichtschakelaar, zodat mijn gloeibougies stroom kunnen krijgen, ik hoop dat ik niets kapot maak.I:

#26 ·
Het wordt bestuurd door de ECU die zich in de N/S/F-vleugel bevindt. Heeft u de juiste temperatuursensor vervangen? Zijn alle contacten in de zekeringkast waar de relais in worden gestoken in orde? Bekijk de hoofdkabelboom goed op de plek waar deze onder de rembekrachtiger in de motorruimte doorloopt, want het is gebruikelijk dat hier draden breken.

#27 · (Edited by Moderator)
Bedankt voor dit draadje, het is echt informatief en zeer nuttig geweest. Ik heb echter nog steeds problemen, kan iemand me advies geven?

Ik heb een 2.5 TDI 1999 VW T4 Ex AA Van. Ik heb de bus in september gekocht en ben er mee naar Weymouth gereden. De elektra van de bus begaf het tijdens de tweede rit en ik moest de dynamo laten vervangen. Ik heb het 109 relais vervangen en geprobeerd de aarde te verbeteren door een draad van het relais naar het hoofdframe van de bus te leggen, maar dit leek niet echt verschil te maken. De bus start nu elke keer perfect, maar de motor valt vaak uit na ongeveer 30 seconden. Als ik de sleutel in de bus steek, hoor ik een getik van de relais (waarschijnlijk het werkende 109 relais) Dit gebeurt niet altijd, maar het kan heel regelmatig gebeuren. Als hij uitvalt, slaat de motor onmiddellijk af zonder te sputteren of te waarschuwen.

Ik heb de volgende theorieën:

1. Na met iemand van Medworxs gesproken te hebben, suggereerde hij dat het de chip in de sleutel zou kunnen zijn (ik heb een tweede sleutel, dus ik zal dat proberen), hoewel dit het tikkende relais niet zou verklaren, toch?

2. De andere theorie is dat er een verkeerd signaal naar het relais gaat dat ervoor zorgt dat het constant uitvalt.

3. Of het zou kunnen zijn dat er een losse draad is die een verkeerde aarde veroorzaakt en het relais laat afslaan?

Heeft iemand dit probleem al eerder gehad?

Enige oplossingen?