VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Tips voor probleemoplossing als de motor van relais 109 niet start

302K views 382 replies 147 participants last post by  dmazey80  
#1 · (Edited by Moderator)
Hallo allemaal, :D
Omdat ik en een paar anderen problemen hadden met het niet starten van de bus, maar geen GLOEIPLUG-lampje hadden bij het aanzetten van het contact, maar de motor draait wel maar niet start. :confused:
Ik heb veel hulp gehad van andere forumleden A: dus ik dacht dat ik iets terug zou geven.

IK BEN GEEN BUS-MONTEUR. Ik ga plug/pin/draadnummers/kleuren citeren MAAR ZE ZIJN MOGELIJK NIET DE JUISTE IN UW BUS. Dus ik kan ongelijk hebben in sommige van de onderstaande dingen. Hopelijk geeft dit je een idee/aanwijzingen/startpunt.

Maar voordat ik begin, hier een basisobservatie:

1) Een deel van het contactslot gaat naar relais 109 "motorregelmodule voedingsrelais", de "spoel"-kant 109 gaat naar aarde via de ECU. De "schakelaar"-kant 109 gaat naar de ECU-zekering en dan de ECU in. DUS als 109 geen aarde heeft, kan het de stroom naar de ECU niet "inschakelen", dus het doet niet "zijn ding" wanneer de motor wordt aangezwengeld = geen start.

2) Een multimeter en reserve draad/kabel zullen erg handig zijn!

Dit is wat ik deed OP EEN T4 65KW 2.4 TDI AJT-motor. Controleer de zekeringen in de bus, rechtsonder het stuurwiel en de zekeringen in de motorruimte, normaal gesproken voor de accu. (In een zwarte afdekking/doos) als ze allemaal in orde zijn.

Zoek relais 109 (2e rij omhoog 3e van links), verwijder het en test de spanning op sleuf 4, sleuven moeten genummerd zijn. (Klem 30 in sleuf 4) pagina 80/3 http://www.vwbooks.co.uk/vw_info/T4_pdfs/vw_T4_engine_wiring_2002.pdf Het moet 12V aangeven. Zo niet, dan is het de voeding naar het relais. (kan je hier niet mee helpen!)