Hallo allemaal, 
Omdat ik en een paar anderen problemen hadden met het niet starten van de bus, maar geen GLOEIPLUG-lampje hadden bij het aanzetten van het contact, maar de motor draait wel maar niet start.
Ik heb veel hulp gehad van andere forumleden A: dus ik dacht dat ik iets terug zou geven.
IK BEN GEEN BUS-MONTEUR. Ik ga plug/pin/draadnummers/kleuren citeren MAAR ZE ZIJN MOGELIJK NIET DE JUISTE IN UW BUS. Dus ik kan ongelijk hebben in sommige van de onderstaande dingen. Hopelijk geeft dit je een idee/aanwijzingen/startpunt.
Maar voordat ik begin, hier een basisobservatie:
1) Een deel van het contactslot gaat naar relais 109 "motorregelmodule voedingsrelais", de "spoel"-kant 109 gaat naar aarde via de ECU. De "schakelaar"-kant 109 gaat naar de ECU-zekering en dan de ECU in. DUS als 109 geen aarde heeft, kan het de stroom naar de ECU niet "inschakelen", dus het doet niet "zijn ding" wanneer de motor wordt aangezwengeld = geen start.
2) Een multimeter en reserve draad/kabel zullen erg handig zijn!
Dit is wat ik deed OP EEN T4 65KW 2.4 TDI AJT-motor. Controleer de zekeringen in de bus, rechtsonder het stuurwiel en de zekeringen in de motorruimte, normaal gesproken voor de accu. (In een zwarte afdekking/doos) als ze allemaal in orde zijn.
Zoek relais 109 (2e rij omhoog 3e van links), verwijder het en test de spanning op sleuf 4, sleuven moeten genummerd zijn. (Klem 30 in sleuf 4) pagina 80/3 http://www.vwbooks.co.uk/vw_info/T4_pdfs/vw_T4_engine_wiring_2002.pdf Het moet 12V aangeven. Zo niet, dan is het de voeding naar het relais. (kan je hier niet mee helpen!)
Als er 12V is, neem dan het verwijderde relais 109, er moet een kleine schakelschema op de zijkant staan, neem een klein stukje draad en verbind het met klem 30 en dan klem 87, zodat je een kleine lus hebt, in principe omzeil je de schakelaar in het relais. Plaats het relais terug in de zekeringkast/doos. Steek de sleutel erin en kijk of het gloeipluglampje aangaat en probeer te starten.
ALS het werkt, is het relais 109 OF relais (zekering) doos OF bedrading. Zo niet, dan is het zekeringkast/bedrading naar de ECU-zekering. (Ga naar REF A voor verdere T/S)
Eenvoudige test verwijder de draadlus van het relais, verbind één uiteinde van de draad met klem 85 van relais 109. Het andere uiteinde van de draad op aarde (dus een lang stuk draad is goed) je zou een klik moeten horen, draai de sleutel en kijk of het gloeipluglampje brandt en start de bus. Als het nog steeds niet gaat, lijkt het erop dat het relais U/S is (je zou de afdekking van het relais kunnen halen en het op 12V aansluiten om het dubbel te controleren).
Als de bus is gestart, is het de aarde-kant van het relais = zekeringkast/draden
Snelle controle van de draden/stekker aan de achterkant van de zekeringkast. Je zoekt naar stekker G1, deze is wit (de middelste van 3 witte stekkers, onderste rij) http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html DIT IS MOGELIJK NIET UW JAAR/MODEL maar geeft u een idee. Het kan een losse draad zijn, zoek naar een zwart-witte draad.
Als alles in orde lijkt, verwijder dan de witte stekker, het beste is om de zijclips op de zekeringkast los te haken en hem te laten hangen, er zit een kleine hendel aan de rechterkant tussen de twee rijen stekkers, schuif/trek hem opzij. (Maakt de vergrendeling op de stekkers los)
Nu controleren we de continuïteit van het circuit in de zekeringkast. Verwijder relais 109, plaats één draad van de multimeter in het relaisgat #5 (relais pin85) naar pin 7 in klem G7. (Zorg ervoor dat je op de juiste pin zit). Als alles in orde is, is het geen zekeringkast.
De volgende stap is het controleren van de continuĂŻteit van de draad (zwart & wit) die van stekker G1, pin 7 naar pin 18 T121 gaat, wat de ECU is. De grotere van de twee connectoren in de ECU (voor de accu, laag).
Ik kreeg toegang tot de achterkant van de stekker om de draden te zien en vond uit op welke pin de zwart-witte draad gaat. Dus als er continuĂŻteit is, lijkt het op je ECU en moet je een tweede mening vragen!
REF A, continuĂŻteitstest, relaisgat #8 (relais pin87) naar pin 10 in klem G7, om de zekeringkast te controleren. Als het goed is, controleer dan de draad van stekker G1 pin 10 naar ECU T121 pin 1 en 2 (via ECU-zekering) Zwart en Geel.
Als de zwart-witte draad de test niet heeft doorstaan, is het de draad, het is een lange kabelboom die aan de bestuurderskant de motorruimte inkomt en dan over de voorkant/bovenkant van de motor etc. naar de ECU gaat. Net onder de rembekrachtiger is een veel voorkomende plek voor een breuk. Verwijder de draden van de kabelwikkel/beschermer en vind de zwart-witte draad en traceer/inspecteer hem.
Als je niets aan de bovenkant **** zien, is de draad gemakkelijk toegankelijk, je **** de continuĂŻteitstest afbreken door een KLEINE isolatie van de zwart-witte kabel te verwijderen en vervolgens stekker G1 pin 7 naar je nieuwe testpunt te testen. Het beste is ook om van het nieuwe testpunt naar pin 18 in de ECU-stekker te testen. Hopelijk weet je nu welke helft/sectie van de draad het is. (Vergeet niet om de draad daarna weer met tape te beschermen. I
Ik hoop dat dit geholpen heeft. Hieronder staan ​​enkele links die ik nuttig vond. (De meeste gevonden in T4fourm)
En een grote DANK aan Stero Steve, kfphil, nogdo, Tim bij Phirm en mijn maat Chris M voor het helpen.A:
http://www.vwbooks.co.uk/t4.htm
Central Electric 2
VW Books
VW Books
http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/
Omdat ik en een paar anderen problemen hadden met het niet starten van de bus, maar geen GLOEIPLUG-lampje hadden bij het aanzetten van het contact, maar de motor draait wel maar niet start.
Ik heb veel hulp gehad van andere forumleden A: dus ik dacht dat ik iets terug zou geven.
IK BEN GEEN BUS-MONTEUR. Ik ga plug/pin/draadnummers/kleuren citeren MAAR ZE ZIJN MOGELIJK NIET DE JUISTE IN UW BUS. Dus ik kan ongelijk hebben in sommige van de onderstaande dingen. Hopelijk geeft dit je een idee/aanwijzingen/startpunt.
Maar voordat ik begin, hier een basisobservatie:
1) Een deel van het contactslot gaat naar relais 109 "motorregelmodule voedingsrelais", de "spoel"-kant 109 gaat naar aarde via de ECU. De "schakelaar"-kant 109 gaat naar de ECU-zekering en dan de ECU in. DUS als 109 geen aarde heeft, kan het de stroom naar de ECU niet "inschakelen", dus het doet niet "zijn ding" wanneer de motor wordt aangezwengeld = geen start.
2) Een multimeter en reserve draad/kabel zullen erg handig zijn!
Dit is wat ik deed OP EEN T4 65KW 2.4 TDI AJT-motor. Controleer de zekeringen in de bus, rechtsonder het stuurwiel en de zekeringen in de motorruimte, normaal gesproken voor de accu. (In een zwarte afdekking/doos) als ze allemaal in orde zijn.
Zoek relais 109 (2e rij omhoog 3e van links), verwijder het en test de spanning op sleuf 4, sleuven moeten genummerd zijn. (Klem 30 in sleuf 4) pagina 80/3 http://www.vwbooks.co.uk/vw_info/T4_pdfs/vw_T4_engine_wiring_2002.pdf Het moet 12V aangeven. Zo niet, dan is het de voeding naar het relais. (kan je hier niet mee helpen!)
Als er 12V is, neem dan het verwijderde relais 109, er moet een kleine schakelschema op de zijkant staan, neem een klein stukje draad en verbind het met klem 30 en dan klem 87, zodat je een kleine lus hebt, in principe omzeil je de schakelaar in het relais. Plaats het relais terug in de zekeringkast/doos. Steek de sleutel erin en kijk of het gloeipluglampje aangaat en probeer te starten.
ALS het werkt, is het relais 109 OF relais (zekering) doos OF bedrading. Zo niet, dan is het zekeringkast/bedrading naar de ECU-zekering. (Ga naar REF A voor verdere T/S)
Eenvoudige test verwijder de draadlus van het relais, verbind één uiteinde van de draad met klem 85 van relais 109. Het andere uiteinde van de draad op aarde (dus een lang stuk draad is goed) je zou een klik moeten horen, draai de sleutel en kijk of het gloeipluglampje brandt en start de bus. Als het nog steeds niet gaat, lijkt het erop dat het relais U/S is (je zou de afdekking van het relais kunnen halen en het op 12V aansluiten om het dubbel te controleren).
Als de bus is gestart, is het de aarde-kant van het relais = zekeringkast/draden
Snelle controle van de draden/stekker aan de achterkant van de zekeringkast. Je zoekt naar stekker G1, deze is wit (de middelste van 3 witte stekkers, onderste rij) http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html DIT IS MOGELIJK NIET UW JAAR/MODEL maar geeft u een idee. Het kan een losse draad zijn, zoek naar een zwart-witte draad.
Als alles in orde lijkt, verwijder dan de witte stekker, het beste is om de zijclips op de zekeringkast los te haken en hem te laten hangen, er zit een kleine hendel aan de rechterkant tussen de twee rijen stekkers, schuif/trek hem opzij. (Maakt de vergrendeling op de stekkers los)
Nu controleren we de continuïteit van het circuit in de zekeringkast. Verwijder relais 109, plaats één draad van de multimeter in het relaisgat #5 (relais pin85) naar pin 7 in klem G7. (Zorg ervoor dat je op de juiste pin zit). Als alles in orde is, is het geen zekeringkast.
De volgende stap is het controleren van de continuĂŻteit van de draad (zwart & wit) die van stekker G1, pin 7 naar pin 18 T121 gaat, wat de ECU is. De grotere van de twee connectoren in de ECU (voor de accu, laag).
Ik kreeg toegang tot de achterkant van de stekker om de draden te zien en vond uit op welke pin de zwart-witte draad gaat. Dus als er continuĂŻteit is, lijkt het op je ECU en moet je een tweede mening vragen!
REF A, continuĂŻteitstest, relaisgat #8 (relais pin87) naar pin 10 in klem G7, om de zekeringkast te controleren. Als het goed is, controleer dan de draad van stekker G1 pin 10 naar ECU T121 pin 1 en 2 (via ECU-zekering) Zwart en Geel.
Als de zwart-witte draad de test niet heeft doorstaan, is het de draad, het is een lange kabelboom die aan de bestuurderskant de motorruimte inkomt en dan over de voorkant/bovenkant van de motor etc. naar de ECU gaat. Net onder de rembekrachtiger is een veel voorkomende plek voor een breuk. Verwijder de draden van de kabelwikkel/beschermer en vind de zwart-witte draad en traceer/inspecteer hem.
Als je niets aan de bovenkant **** zien, is de draad gemakkelijk toegankelijk, je **** de continuĂŻteitstest afbreken door een KLEINE isolatie van de zwart-witte kabel te verwijderen en vervolgens stekker G1 pin 7 naar je nieuwe testpunt te testen. Het beste is ook om van het nieuwe testpunt naar pin 18 in de ECU-stekker te testen. Hopelijk weet je nu welke helft/sectie van de draad het is. (Vergeet niet om de draad daarna weer met tape te beschermen. I
Ik hoop dat dit geholpen heeft. Hieronder staan ​​enkele links die ik nuttig vond. (De meeste gevonden in T4fourm)
En een grote DANK aan Stero Steve, kfphil, nogdo, Tim bij Phirm en mijn maat Chris M voor het helpen.A:
http://www.vwbooks.co.uk/t4.htm
Central Electric 2
VW Books
VW Books
http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/