VW T4 Forum - VW T5 Forum banner
21 - 38 of 38 Posts
Discussion starter · #21 ·
Ik weet niet hoe, maar de vorige eigenaar heeft het door de APK gekregen terwijl de grootlichten niet werkten. Ergens in de loop van de tijd is de kabelboom gehackt zodat ze knipperende koplampen kunnen hebben als ze een oproep hebben.

Dit is allemaal prima, maar hoe je de kloof **** overbruggen als de kabelboom is gehackt, is een erg interessante uitdaging!!

Rhys

Discussion starter · #22 ·
Ik weet niet hoe, maar de vorige eigenaar kreeg het door de APK met grootlicht dat niet werkte. Ergens in de loop van de tijd is de kabelboom gehackt zodat ze knipperende koplampen kunnen hebben als ze een oproep hebben.

Dit is allemaal prima, maar hoe je de kloof **** overbruggen als de kabelboom is gehackt, is een echt interessante uitdaging!!

Rhys
Biter en twisted stelden voor om alle niet-essentiële bedrading weg te knippen, iets waarvan ik kon zien dat het zou eindigen met een verkn**te ecu toen ik twee van de verkeerde draden aan elkaar verbond.

Dit duurde te lang, maar uiteindelijk zijn we er gekomen, en ik heb mijn lokale auto-elektricien erbij gehaald en voorgesteld dat hij de kabelboom zou proberen te repareren, niet hoe hij het aanpakte. Hij verwijderde in feite een mijl aan overtollige bedrading en bracht alles terug naar de standaard, en rekende me slechts twee uur arbeid.

Had dat in de eerste plaats moeten doen!!!

Rhys

Ik heb een korte tijd ambulances, politie 4x4's, wegenwachtwagens etc. gebouwd en ik weet precies hoeveel 'spullen' er in deze worden gestopt.
Dan, wanneer ze buiten gebruik worden gesteld, zullen mensen stekkers afknippen omdat het snel en gemakkelijk is, maar de wirwar van bedrading achterlaten.
Klinkt alsof je man de onderdelen heeft kunnen identificeren die hij wilde houden en de rest heeft weggegooid 👍.

Discussion starter · #26 ·
Hoe dan ook, er is een tijd verstreken en we hebben nu een paar jaar ervaring met het beest. Het werkt best goed op veel niveaus, maar het dak heeft echt een beetje fatsoenlijke sortering nodig. Ik ben overgegaan tot het afdichten van de kleine gaten op het dak met Tiger Seal en dat te bedekken met Tiger Seal. De dubbele matras achterin was gewoon een PITA, niet erg comfortabel om op te slapen en een echte ergernis als er spullen achterin moesten. De hele dubbele bedbank is ook problematisch gebleken, de vloer is hoog genoeg op de RWD crafter zonder er iets in te plaatsen dat nog eens 12 inch van het dek af ligt. Ik heb carrosseriedeurgrepen achteraf ingebouwd zoals ze in de bestelwagens zitten, een treeplank op de trekhaak geplaatst en het reservewiel eruit gegooid als opstapje als we aan het kamperen zijn, maar het is nog steeds niet ideaal. Ik denk dat het keerpunt kwam op een festival, toen ik na een lange dienst in de bus "aan het relaxen" was en uiteindelijk uit de achterdeur viel terwijl ik net de deur opende "om wat lucht binnen te laten", of misschien was het "om wat vloeistof eruit te laten". Vriendelijke collega's van het beveiligingsteam kwamen toegesneld om steunende gehuil van minachting te bieden en belden snel de paramedici die ook wel een lach konden gebruiken. Er komt daar wat revisie van het ontwerp. Ook op de "op te lossen" lijst staan alle elektrische dingen achterin. Toen de originele zonne-installatie erop kwam, werd de regelaar geplaatst op een hoogte die goed zou zijn voor de lage bank die ik me aan de voorkant van de carrosserie voorstelde, wat het management natuurlijk in de prullenbak gooide en we eindigden met het plaatsen van iets veel hogers dat nu de toegang tot de MPPT-box en de bediening van de ****** Diesel Heater belemmert, die overigens veel beter loopt op kerosine dan op diesel. Ik denk dat erin gaan en alles oplossen de volgende klus is. R

Bedankt voor de update Rhys, altijd welkom (en zoals altijd humoristisch) (y)

Mag ik nog de gatenstoppers voor de gaten in uw dakproblemen voorstellen?

Mijne zitten er nu 2,5 jaar op, perfect. Nooit gelekt. Een paar pond per stuk goed besteed.

Discussion starter · #28 ·
Ik denk dat dat achteraf gezien, afgezien van al mijn dwaze suggesties, de juiste aanpak zou kunnen zijn. Ik heb Tiger Seal met Butyl tape eroverheen gebruikt, wat heel goed lijkt te werken, maar dat is een goedkopere suggestie die mijn technische vaardigheid vereist, één plug, één hamer....

Discussion starter · #29 ·
Het is de hoogste tijd dat ik dit draadje update....

Een van mijn voortdurende problemen met de truck is de versnelling, begrijp me niet verkeerd, het is prima voor hier in de buurt op kleine weggetjes en B-wegen. Er zijn echter andere soorten wegen met letters die beginnen met A en goddank zelfs een M waar je misschien wat vooruitgang moet boeken.

Onthoud dat dit een chassis van 5 ton is dat oorspronkelijk een toerenteller en snelheidsbegrenzer had, dus 2500 toeren bij ongeveer 60 zou waarschijnlijk acceptabel zijn. Zonder die twee items ontrafelt de situatie een beetje, verdraagt 70 bij ongeveer 2900, maar als je verder gaat, zoals 80 bijvoorbeeld, voelt het alsof er iets uit gaat komen en gaat lopen.

Dus de zoektocht naar een hogere achterasverhouding was begonnen. Na veel zoeken vond ik een verhouding van 4,1:1 om de originele 4,7:1 te vervangen, een bescheiden upgrade. Dit ging vrij gemakkelijk, nou ja, als het verplaatsen van stukken metaal met dat gewicht ooit gemakkelijk is.

Helaas viel het verkrijgen van de nieuwe as samen met een nogal onaangename gebeurtenis, de hoofdbak besloot eruit te gaan. De zaken zagen er slecht uit, we zaten nu in het annuleer-kerst-gebied. Er werd een internetzoektocht gestart naar een nieuwe versnellingsbak. Er was een grote verandering in versnellingsbakken in 2009, waarbij blijkbaar alle modellen een hogere eindoverbrenging kregen. De versnellingsbak is zelfs behoorlijk overbelast met de 5e en 6e versnelling die overstuurd zijn. Het was ook duidelijk uit het werkplaatshandboek dat 2.0 versnellingsbakken een ander beest waren dan die van de 2.5, wat logisch is

Doe een verzoek op een website voor het vinden van onderdelen van twee en terug kwamen de offertes.

Kocht er een van een sloperij die absoluut op een 2010 zou passen - de bak arriveerde en het leek in niets op degene die net van de truck was gekomen.

Bel de dealer en zeg dat het het verkeerde onderdeel is, "moet de andere zijn", zegt hij, om eerlijk te zijn, hij was een zeer behulpzame man die navraag deed bij zijn VW-monteur die zei dat er maar twee zijn op het modeljaar 2010

Dus daar gaan we naar de races. De vervanging kwam opdagen, eerste observatie het onderdeelnummer was niet hetzelfde. Het is oké, zegt mijn man, zijn monteur vertelde hem dat dit onderdeel met een beetje geklungel zou passen.

Om eerlijk te zijn, deze nieuwe bak leek veel meer op de oude, tenminste deze had dezelfde schakelstang als degene die eraf kwam.

Breng hem in de lucht en bied hem aan, de primaire as gleed er direct in - resultaat. Dit zou werken zolang je de bak niet aan de motor hoefde te schroeven en de startmotor niet zou passen en je de achterste baksteun nooit zou kunnen monteren en zelfs als je dat wel deed, zou de prop niet passen.

Waarom zou VW in godsnaam meerdere versnellingsbakken monteren voor hetzelfde voertuig met dezelfde motor in hetzelfde MY? De man op de sloop is mega behulpzaam geweest en lijkt net zo pissig en verbijsterd als ik dat het ding niet past. Hij zweert blind dat beide bakken van een 2010 2.5 kwamen.

Ik ben teruggevallen op logisch zijn, ik weet het, had dat in de eerste plaats moeten doen, het onderdeelnummer van de versnellingsbak gehaald en begonnen met zoeken op onderdeelnummer. Glorie zij!!! Ik heb een match gevonden op de baai van het kwaad, precies hetzelfde nummer - het staat op de foto. De verkoper heeft ook de toepassing vermeld, dit is een versnellingsbak voor een 2015 2.0 L crafter, dat is dan oké....

Sprinters hebben in principe 2 versnellingsbakken, maar VW lijkt tientallen varianten te hebben.

Rhys

Discussion starter · #32 ·
Heb je er nu een die past?
De man die me twee eenheden heeft gestuurd (die hier allebei nog zijn) en ik hebben in het weekend een "stevig gesprek" gehad.

Om eerlijk tegen hem te zijn, hij deed zijn best, maar hij had een vriend die een Crafterologist was en hem vertelde welke dozen hij moest sturen.

Hij verzekerde me vanochtend dat hij de juiste doos had geïdentificeerd, aan de hand van het onderdeelnummer dat ik een tijdje geleden had verstrekt, en vertelde zijn beheerder van de ambachtslieden om er een te pakken met hetzelfde onderdeelnummer, wat hij heeft gedaan en de koerier haalt hem op.

Bekijk deze ruimte....

Rhys

Discussion starter · #33 ·
Aan de positieve kant heb ik hier een tandwielkast die hij me stuurde, waarvan hij zei dat de tweede koerier hem zou ophalen wanneer hij de volgende doos bezorgde, maar hem niet zou meenemen, dus ik heb een andere vervoerder met een andere tandwielkast onderweg.

Ik zou hier uiteindelijk twee versnellingsbakken kunnen hebben om te verkopen, die me in feite niet veel kosten.

Kerstmis komt misschien terug.

Rhys

Discussion starter · #34 ·
Een andere reden waarom ik een sprinter heb gekocht, is dat je overal ter wereld Mercedes-onderdelen **** vinden (ik hoop dat karma nu aan mijn kant blijft!)
Ik kan me hier wel in vinden, de interfaces tussen de VW-elektronica en Merc zijn echt complex, het blijkt dat er meer versnellingsbakpermutaties zijn dan loten voor de nationale loterij.
Maar in modeljaar 2010 krijg je de optie van de 2.5 5-cilinder, wat de keuze alleen al de moeite waard maakt.
Mijn andere auto is een XC90, die ook een VW 5-cilinder onder de motorkap heeft.
Niet dat ik die motor natuurlijk leef.

Rhys

Discussion starter · #35 ·
Oh kijk, het is bijna nieuwjaar, het werk is vast wel gedaan, of niet soms??

Nou, we hadden een versnellingsbak op de werkplaatsvloer, die niet paste. Tot zover goed, terug naar de sloper die er nog een had die absoluut zou passen. Een week later kwam hij aan en........

We hadden nu een kapotte versnellingsbak plus TWEE die niet pasten. Dit was dus twee weken op de helling en geen stap verder.

De sloper had een maat die crafters kende, die er stellig van overtuigd was dat er maar twee bakken waren, en ik had er nu een van elk....

David van Alf Kyne was net zo zat van de situatie als ik.

Ik dacht dat het misschien tijd was om wat onderzoek te doen.

Dit is een Crafter uit 2010, in april 2009 werd een nieuwe reeks versnellingsbakken geïntroduceerd, die (denk ik) een hogere totale gearing opleverde. Er waren geen 2 varianten, er waren er in feite 6, allemaal met exact dezelfde verhoudingen, dus waarom ze anders waren, is een VW-bedrijfsgeheim.

De logische persoon zou kunnen veronderstellen dat de variatie te wijten was aan het feit dat er twee motoren waren, maar ze zouden het mis hebben, er zijn 6 varianten voor de 2.5 en nog eens 6 voor de 2.0. De versnellingsverhoudingen op de 2.0? identiek aan de 2.5.

Je zou dit echt niet kunnen verzinnen, toch?

Ik gaf David het exacte onderdeelnummer en hij kwam met precies het juiste onderdeel.

Dat was het dan, alles opgelost, of toch niet??

Nu kwam het leven zelf in de weg....

Allereerst werd het een beetje winderig. Heel erg winderig zelfs. De storm trof West-Wales en sloeg hard toe. Bomen vielen als kegels, wegen waren overal geblokkeerd. De stroom viel massaal uit, het duurde dagen om telefoon, internet en alles te herstellen.

Wat het ook deed, was de roldeuren op de unit enigszins verstoren. Zodanig dat de dingen overal verbogen waren en alles bij elkaar werd gehouden met grote commerciële ratelbanden!! De wind nam echter niet af, niet een paar dagen, niemand was er happig op om op ladders te klimmen, de ratelbanden los te maken en te kijken wat er gebeurde, niet zolang het nog waaide.

Toen kwam natuurlijk Kerstmis, dus dat was weer een week.

Eindelijk, gisteren, reed de bestelwagen de schuur uit.

Was het al het drama waard?

Ik laat het je weten als ik ergens ben geweest waar ik hem in de 6e versnelling kan zetten....

Eerste indrukken, de gearing is een stuk hoger.

Rhys

Discussion starter · #36 ·
Het algemene gevoel is dat de plot langere benen heeft.

Laten we onszelf eraan herinneren dat dit een chassis van 5 ton is dat oorspronkelijk een gouverneur en toerenteller had.

Bijgevolg had het geen zin om het op te voeren en de diff was 4,7:1, de nieuwe as is 4,1:1.

Gebruik van de Lufi om nauwkeurige RPM en Garmin te geven om de snelheid te rapporteren.

60 in de 6e versnelling was vroeger iets minder dan 2600 toeren.

Het toont nu bijna 2100.

Dat is een groot verschil, het voelt meer ontspannen en minder druk, hoe dat zich zal vertalen op onze langere reizen weet ik niet.

Belangrijker nog, zal het een grotere MPG opleveren.

Rhys

Bedankt voor de update Rhys, altijd welkom (en zoals altijd humoristisch) (y)

Mag ik nog de kraangatstoppers voor de gaten in uw dakproblemen voorstellen?

Die van mij zitten er nu 2,5 jaar op, perfect. Nooit gelekt. Een paar pond per stuk goed besteed.

View attachment 226263
Geweldig idee trouwens

Het lijkt erop dat veel mensen hier kiezen voor de complete, luxe ombouw met alles erop en eraan, met alle apparatuur die de mensheid kent. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar een van de dingen die ik prettig vind aan een groter voertuig is de veelzijdigheid.

Dus toen, na 11 jaar en 120.000 mijl, Newton de t4 ouder werd dan goed was, besloot ik te upgraden naar een Crafter. Het hielp niet dat we net de voogdij over kleinkinderen van 4 en 5 jaar oud hadden gekregen, hoe je het ook bekeek, Newton was gewoon niet groot genoeg.

Maar welke Crafter? De volledige LWB hi roof was verleidelijk, maar we steken af en toe de plas over en ik herinner me uit eerdere ervaringen dat je veel geld **** betalen om in feite lucht te vervoeren op een veerboot.

Dus een MWB met een laag dak zou de voorkeur hebben. Minstens 4 zitplaatsen met gordels zijn een must.

Omdat ik een beetje ouderwets ben, dacht ik dat 2L niet echt veel is om dat rond te duwen, dus ik zocht naar de oude 2.5. Verder onderzoek suggereerde de latere iteraties omdat ze met een hogere eindoverbrenging kwamen

Uit ervaring voelde ik me aangetrokken tot ex-politie-/ambulancevoertuigen, omdat veel van het werk al voor je is gedaan.

Om een lang verhaal kort te maken, ik koos voor een ex-GMP 2010my CR50 135pk ondersteuningsvoertuig, 9 zitplaatsen MWB intermediate top. Een leuke factor is de goede afgedichte harde vloer, wat betekent dat je **** opruimen na een lange reis met de jongens door hem gewoon op opritten te rijden. Beide achterdeuren openen en al het puin eruit blazen met de hogedrukreiniger!!

De hele binnenbekleding is al gedaan, de zijruiten zijn een soort onbreekbaar perspex, wat betekent dat je je achterin **** verstoppen als het erg levendig wordt. Als het erg levendig wordt, kun je je indekken, want de binnenpanelen zijn allemaal van Kevlar, wat een zekere mate van ballistische bescherming biedt. Heb ik al gezegd dat ik in de zomer beveiliging doe op festivals??

De voorste helft van de achterbak had 6 stoelen op unwin-rekken, waarvan er 3 meteen uitgingen, de andere drie kunnen in een paar minuten worden verwijderd met een 17 mm-dop en mijn grote snoerloze. Al bewees het zijn veelzijdigheid door een Land Rover-motor te verplaatsen die gewoon op het rek was vastgezet en 11/2 ton gecomprimeerde vuurblokken in 3 zakken van 1 ton, die met alle verwijderde stoelen gemakkelijk achterin pasten.

Ik heb eerder problemen opgemerkt met het laten werken van een geluidssysteem, dat gemakkelijk werd opgelost door een tweede batterij onder de passagiersstoel te installeren met 200 W zonne-energie op het dak via een MPPT-controller. Heeft als extra bonus dat ik me geen zorgen hoef te maken over het aanzetten van de muziek als ik geparkeerd sta, want het zal nooit resulteren in een lege accu.

Het management wilde een echt tweepersoonsbed achterin, dit was een beetje een hoofdbreker, als ik het als busje wilde blijven gebruiken. Het probleem werd opgelost door een paar frames aan de zijkanten van de bus te bouwen met een ander verwijderbaar frame over de middellijn. Koop dan een paar vellen fatsoenlijk multiplex, snijd ze op maat, zet ze op scharnieren aan het buitenframe en gooi er een matras op en, presto hey!!! Ja, ik weet het, ik moet het allemaal fotograferen, kan ik het beste mijn camera gaan halen....

Hoe dan ook, dat zijn wij, tot nu toe gaat het goed.

Rhys
Ik ben blij om een VW-busje te gebruiken als busje en camper. Mijn t4 heeft een bed achterin en een tafel, maar ik kan er spullen in vervoeren. Een groot 7-punts hert in mijn westy krijgen was een uitdaging, maar het is gelukt. Ga zo door. Bill VT en PR usa

21 - 38 of 38 Posts