VW T4 Forum - VW T5 Forum banner

Ontwerpproject voor koplampen met vier lichten ..... Update

724K views 4.4K replies 285 participants last post by  PapaW  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik ben nu een paar jaar bezig met een quad-koplampontwerp, meestal in de weekenden. Had nogal wat problemen, zoals je je **** voorstellen. Niets waar ik niet mee om kan gaan.

Het ontwerp is het afgelopen jaar aanzienlijk veranderd. Ik kan gerust zeggen dat ik er bijna ben. Maar ik heb wat hulp nodig.

Ik ben momenteel op zoek naar een set koplampbeugels. Tweedehands indien mogelijk. (natuurlijk proberen de kosten laag te houden).

Hier is wat ik zoek ..... wat eruitziet als nummer 2 in de tekening >>

Image

Om het beter uit te leggen, hier is een foto van een oude die ik een paar jaar geleden heb gemaakt ...... al gemodificeerd! >>

Image

Ik ben op zoek naar een 'ongerepte' set, want ik realiseer me nu dat ik te veel heb weggesneden :*
We hebben wel een sloperij in Jersey, maar die zijn zo goed als nutteloos! Ze zouden waarschijnlijk zeggen ...... wat is een T4? I:

Korte samenvatting hoe het gaat, als iemand geĂŻnteresseerd is .....

In een eerdere thread heb ik de 'testopstelling' gepost met alle bedrading en schakeling voltooid. De 90 mm koplampunits zijn van Hella.
Het grootlicht is van het reflectortype en het dimlicht is een projectortype (omschakelbaar LHD/RHD). In grootlicht staan alle vier de units aan.
Deze dingen zijn zo fel dat je het niet zou geloven! Je **** de hitte er echt van voelen! >>

Image

Ik moest de montagebeugels voor de units helemaal opnieuw ontwerpen, het kostte letterlijk dagen om alleen maar te meten. Daarna stuurde ik mijn ontwerp om te laten lasersnijden. Toen ik de sjablonen terugkreeg (2 maanden later), was ik verrast te zien dat ze 2 mm roestvrij staal hadden gebruikt, in plaats van de 1,5 mm die ik had gevraagd!
Nou ja, ze zijn er nu, ik kan ze net zo goed proberen te monteren. Ik heb ze een e-mail gestuurd, ze boden hun excuses aan en vertelden me dat ze gratis vervangingen in 1,5 mm zouden sturen.

In de tussentijd moest ik een montage doen. >>

Image

Toen ik ze 'trouwde', zagen ze er goed uit, geweldig .... het enige wat ik nu nog hoef te doen, is de montage-lipjes zo te vormen dat ze op het schutbord passen.
Niet zo gemakkelijk met 2 mm roestvrij staal! Ik wilde roestvrij staal om twee redenen gebruiken, ten eerste: geen corrosie, en ten tweede: geen buigen.
Er is niets erger dan slechte koplampen die trillen als je motor stationair draait. >>

Image

Omdat ik geen werkplaats heb (ik heb niet eens een bankschroef!), was het buigen van de montage-lipjes gewoon onmogelijk voor mij.
Hier is de resulterende 'farce' >>

Image

Dus pakte ik in voor de dag, om het zacht uit te drukken teleurgesteld :(

Ik realiseerde me dat de lipjes een probleem waren, dus vroeg ik de staalfabrikant om alle lipjes af te snijden voordat hij me de 1,5 mm lipjes stuurde, omdat ik wist dat ik daar ook mee zou worstelen. Een paar dagen later kwamen ze aan. Nu was ik in de positie om de koplampunits in de montageframes te monteren (omdat deze stap niet kon worden gedaan met de 2 mm sjablonen ..... te dik! ).

Een van de belangrijkste problemen was vele maanden geleden opgelost ..... hoe je x2 90 mm units naast elkaar in de opening in het schutbord **** plaatsen. Hier is wat je moet doen >>

Image

En hier is een foto van de achterkant van de 90 mm Hella-units. En deze units zijn vrij compact! >>

Image

Grootlicht en dimlicht gemonteerd in de montageframes, zijn volledig verstelbaar >>

Image

Omdat het buigen en draaien van de stalen lipjes zo'n probleem is, heb ik een manier gevonden om het te omzeilen. Waarom niet mijn 'sjabloon' in de originele VW-montageframes monteren!? ...... Het oorspronkelijke idee dat ik meer dan een jaar geleden had I:
Het punt is, dat ik toen speelde met het idee om twee 120 mm units naast elkaar te installeren. Een ontwerp dat ik heel snel liet vallen, omdat het niet mogelijk is.

Hier is waar het project is vastgelopen >>

Image

Op de foto hierboven kun je net de VW-montagebeugel zien, die op het schutbord is gemonteerd.
Nu weet ik zeker dat je de behoefte begrijpt om mijn handen op een aantal van deze beugels te krijgen. Zo goedkoop mogelijk, want ik ga ze opnieuw modelleren.

Sorry dat ik zoveel van je tijd heb ingenomen, maar het is voor een goede zaak .... denk ik :)

TURK

#7 ·
Re: Quad koplamp ontwerp project komt weer tot stilstand ..... opnieuw.

Hoi Bonzey,

Zal kappen maken van glasvezel.
Ik moet eerst de diepte van de kap achterhalen (dwz hoe ver de Hella-eenheden erin komen).

Ik heb al wat kappen gemaakt, voor testdoeleinden. Helpt me om de koplampunits correct uit te lijnen.
Anders loop je het risico ze 'pigeon toed' op te stellen.

Ik heb een paar dagen op het net gezocht naar de beugels. Tot nu toe heb ik er maar één aan de rechterkant gevonden bij een sloperij, via ebay.
Ik kan net zo goed een gloednieuwe set koplampen bestellen.

TURK

#13 ·

Hoi mensen,

Veel dank voor alle steun. Ik vermoedde dat ik op de community kon rekenen voor steun T:

Camperwagen Ik neem je genereuze aanbod aan ...... Ik heb je mijn gegevens gemaild.

lord_farquad Dat zal ik in gedachten houden, ik zal je toevoegen aan mijn steeds groter wordende lijst met 'Pre-Orders' :)

Russ Dylan je bent ook toegevoegd aan mijn 'Pre-Order lijst maat :)

Rekening houdend met het feit dat dit een 'eenmansbedrijf' is, zal het even duren voordat ik een paar sets te koop kan aanbieden.

Ik zal ook kijken naar het maken van enkele afdekkingen in een carbon fiber afwerking, aangezien de kits nu op het net beschikbaar zijn >>
http://www.eastbaycomposites.com/products/carbon-fiber-fabrication-kit

Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Bekijk deze ruimte .......

TURK

#15 ·
Re: Quad koplamp ontwerp project loopt weer vast ..... opnieuw.

Image

WOW... deze zien er GEWELDIG uit!!!
Hoe ga je ze bedekken? ... Koolstofvezel tot aan de rand van de units, de originele vorm emulerend?

Is het de bedoeling voor een set unieke exemplaren....

Of ga je er een paar voor anderen maken? (Zet mij op de lijst!)

#16 ·

Hoi allemaal,

Het concept is altijd geweest om een product te ontwerpen voor T4-bezitters overal, vooral hier, omdat we allemaal veel om onze voertuigen geven :D en we allemaal weten hoe slecht T4-koplampen echt zijn. Ik was een van die arme ongelukkigen die werden misleid om de Audi DRL-koplampen te kopen, die, laten we eerlijk zijn, eigenlijk slechter zijn dan de originele VW-lampen. Lichtopbrengst.

Toen ik meer dan 3 jaar geleden mijn eerste T4 kocht, was Project Zwo net gestopt met het maken van hun quad koplamp kit :( de prijzen lagen destijds rond de ÂŁ 600 als ik me goed herinner. Ik heb het volgende jaar besteed aan het proberen een fatsoenlijke tweedehands set te krijgen. Na een jaar dacht ik, sod dat .... Ik maak mijn eigen :D Ik ben er vrij zeker van dat ik iets goedkoper zou kunnen maken.

Dus het onderzoek begon .......

Is het doel voor een set van one-off's....

Of ga je er een paar voor anderen maken? (Zet me op de lijst!)
Een set puur voor mezelf maken met een directe pasvorm op mijn bus, zou eenvoudig zijn geweest. Maar aangezien ik verschillende componenten en mallen moest maken, waarom ze dan niet beschikbaar maken als 'koplampkit' voor iedereen :)

Dit is een van de ontwerpproblemen, om een 'bolt on' product te fabriceren! ...... complexer dan ik me had voorgesteld.
Ik ben zeker geen opgever (ben ik nog nooit geweest), dus ik blijf doorgaan :D

De 'testopstelling' foto met alle vier de koplampunits AAN (grootlicht), wordt aangedreven door een pc-voeding, die net onder de 12 volt @ 16 ampère geeft.

Dus deze geĂŻnstalleerd in uw T4 samen met de 'koplamp upgrade kabelboom' die hier verkrijgbaar is bij verschillende handelaren, zal geweldig zijn !:D

TURK

#17 · (Edited)

SUPER geĂŻnteresseerd hierin, mijn goede man...

Mijn lichten zijn geĂĽpgraded (voordat ik de bus had) naar HID's die in de originele lenzen zijn geplaatst.
Wat niet alleen illegaal is en iedereen op de weg irriteert, maar ook sowieso geen fatsoenlijk licht geeft!
GEEN idee waarom mensen het doen... :dunno:

Wat heb je nodig om verder te gaan? Zal eens rondkijken en kijken of ik iets nuttigs kan vinden.

#18 ·
Re: Quad koplamp ontwerp project komt weer stil te liggen ..... opnieuw.

Bedankt daarvoor slimjim, waardeer het aanbod enorm.

Camperwagen heeft zijn diensten al aangeboden ..... wat een aardige kerel :D

Het ontwerp moet verschillende verlichtingsconfiguraties mogelijk maken, zoals;

Halogeen (met H7 lampen) / met of zonder zijlicht

Bi-Halogeen (met H9 lampen)

Xenon

Bi-Xenon

Omdat Hella de 90mm units produceert als een modulair systeem voor kit car bouwers en race auto upgrades.
De keuze van units laat ik over aan wie dan ook een bestelling voor de kit plaatst. De configuratie is zijn keuze. Het zal natuurlijk de uiteindelijke prijs van de units bepalen.

Van wat ik heb gelezen is HID geen goed idee, omdat het even duurt voordat de volledige helderheid bereikt is (heeft iets te maken met de lading van de ballasten).

Als je ziet hoe helder deze dingen zijn, heb je geen HID nodig :)

Als de eerste set klaar is en op mijn bus is geĂŻnstalleerd. Ik ga naar DVS (onze lokale versie van een APK-keurmeester), aangezien we hier in Jersey geen APK hebben. Ik moet er uiteraard voor zorgen dat ik een product verkoop dat voldoet aan de wettelijke eisen.

slimjim je bent nu toegevoegd aan de 'Pre-Order lijst :D

TURK

#20 ·

Hoi allemaal,

Prachtig...

De Hella 90's zien er geweldig uit.
En ik weet dat ze veel gebruikt worden bij zelfbouw.

Richtprijs voor de Hella's? ÂŁ300-achtig?
Ja ..... en dat is alleen de 'Classic' range!

'Performance' & 'Premium' range nog duurder :eek:

Mijn grootste besparing zal op de Hella units zijn. Ik ben er vrij zeker van dat ik een aankoop in bulk kan regelen.

Ik wil in dit stadium niet per se de prijsopties bespreken, omdat het pure speculatie van mijn kant zou zijn en ik waarschijnlijk mensen zou verwarren of misleiden die hopen een set te kopen.

Neem als voorbeeld wat er vandaag op de markt verkrijgbaar is.
DRL Audi types ... niet veel verschil van ÂŁ300 en onzin, om het bot te zeggen I:

Quad koplampen voor T4 ...... niets beschikbaar (behalve het bovenstaande)!

Op maat ontworpen = duur!

Ik denk dat het allemaal afhangt van wat je bereid bent te betalen, veiligheid heeft voor mij geen prijs.
Ik zie graag waar ik 's nachts naartoe ga ;)

Ik doe dit niet voor pure winst, dat wil ik duidelijk maken. Ik ben best blij als ik een paar pond per set verdien. Als mijn tijd betaald wordt en ik een betrouwbaar product aanbied dat mensen leuk vinden. Dat zal me wel doen :D

TURK

#21 ·

Ik denk dat het allemaal afhangt van wat je bereid bent te betalen, veiligheid heeft geen prijs wat mij betreft.
Ik zie graag waar ik 's nachts naartoe ga ;)
Ik ben het er volledig mee eens.

Houd me op de hoogte. T:

Ik ken hier in de buurt een man die een paar busjes "rond heeft liggen" ... roep me als je denkt dat ik met onderdelen kan helpen.
:ILU:

#22 ·

Dit is een zeer interessante thread.. en je hebt mijn volledige respect en ter ondersteuning zou ik het geweldig vinden als je me aan je lijst zou kunnen toevoegen om een set van je te kopen.

Veel succes met de bouw en ik kijk ernaar uit om alles te lezen over de voortgang die je maakt..

Succes maat.
steveT:

#24 ·

Bedankt jongens,

Ik ken een man in de buurt die een paar busjes "rond heeft liggen" ... roep me als je denkt dat ik kan helpen met onderdelen.
Dat zal ik in gedachten houden ..... bedankt slimjim T:

stevefarries & alltorque hebben je net aan mijn pre-order lijst toegevoegd jongens ;)

Als het zo doorgaat, moet ik mijn dagelijkse baan opzeggen en fulltime gaan produceren! :D

Ik denk dat ik de 'Pre-Order' lijst op 12 moet 'beperken', ben ik bang :( Ik ben er al bijna!

Ik zou potentiële 'klanten' niet graag teleurstellen. Maar ik moet realistisch zijn gezien de vrije tijd die ik momenteel heb.

Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden van mijn voortgang, dus houd deze ruimte in de gaten.

TURK

#25 ·

Tenzij ik het verkeerd heb (wat gebeurt :D ), zou je je prototype kunnen maken van 16swg zacht staal of zelfs aluminium? Op die manier kun je de bochten en vouwen manipuleren met basisgereedschap en als je de pasvorm hebt geperfectioneerd, je tekeningen aanpassen voor roestvrijstalen platen die met laser moeten worden gesneden en geprofileerd.

Ziet er trouwens goed uit, goede inspanningen maat T:

#27 ·

Hoi mensen,

16swg, 1,6 mm equivalent zeer, zeer hard staal trouwens, zelfs in zijn zachte vorm. Zelfs met basisgereedschap bleek buigen een nachtmerrie om mee te werken :( Ik ga aluminium proberen voor de platen.

Er zijn een paar redenen waarom ik de originele VW montageframes zou willen gebruiken. De eerste is dat de daadwerkelijke montagetabs er al zijn. Alle T4's zijn identiek, geen variaties.

De tweede reden is de clip voor de richtingaanwijzer positie. Dit dupliceren is erg moeilijk, zoals ik ontdekte :eek:

Het maakt ook individualiteit mogelijk als het gaat om de keuze van de richtingaanwijzer. Sommige mensen geven de voorkeur aan de heldere richtingaanwijzers of de gerookte (zoals ik heb) of houden zelfs de originele oranje.

Weet iemand een leverancier voor aluminium platen, want hier vragen ze ÂŁ38,00 voor een plaat van 500 x 500 mm.
Net genoeg voor 2 sjablonen!

TURK