VW T4 Forum - VW T5 Forum banner
41 - 59 of 383 Posts
Oké, het komt vaak voor dat de contacten in de relaisplaat uitzetten of verbranden, waardoor er een slechte verbinding ontstaat wanneer je het relais plaatst. Bekijk deze contacten goed.

Bedankt jongens voor alle hulp door dit draadje te plaatsen! Gisteravond betrapt... sprong in de bus om naar huis te komen nadat ik wat langer dan normaal had gewerkt en geen gloeilampje en de motor sloeg niet aan. De AA had 5 UUR nodig om me thuis te krijgen! Ze hadden geen idee wat het was :*. Uiteindelijk was ik net na middernacht weer thuis :(

Maar goed, vanmorgen vond ik dit draadje en ging alles na en vond een gebroken ECU naar zekeringkast draad (zeer dunne zwart-witte draad). Het was gebroken in de buis die over de bovenkant van de motor aan de voorkant loopt.

Dus weer fijne busdagen! Bedankt jongens, jullie hebben me een hoop geld bespaard door het niet naar de garage te hoeven brengen T:

Oké, ik heb een 2.4 T4 koude start die gewoon niet gebeurt. Ik moet hem aan duwen, wat maar een kleine pijn in de rug is. Ik heb het juiste gloeilampje op het dashboard tijdens het starten. Ik heb 4 van de 5 gloeibougies vervangen (die achter de dynamo was gewoon te veel gedoe om te bereiken met slechts het normale aantal gewrichten in mijn arm). Ik heb het gloeirelais vervangen. Ik ontdekte dat een van de pinnen verbrand en gesmolten plastic had. Nu geen verschil met de koude start, dus bij verdere inspectie kan ik de contacten in de pinsocket met de brandschade niet zien.:*Wat nu te doen? Kan ik de zekeringkast uit elkaar halen? Ik kan niet zien hoe? Is er bijvoorbeeld een bypass, een externe aansluiting voor het relais? HELP:*

U zult de zekeringkast moeten vervangen. Heeft u ook de strookzekering onder de motorkap gecontroleerd? Als u vast komt te zitten, denk ik dat ik nog wel een reserve zekeringkast heb liggen.

Eenvoudige test: verwijder de draadlus van het relais, sluit één uiteinde van de draad aan op klem 85 van relais 109. Het andere uiteinde van de draad aan massa (dus een lang stuk draad is goed). Je zou een klik moeten horen, de sleutel omdraaien en kijken of het gloeilampje brandt en de bus starten. Als het nog steeds niet lukt, lijkt het erop dat het relais defect is (je zou de deksel van het relais kunnen halen en het op 12V aansluiten om het te controleren).

Hier ben ik nu - ik hoor een klik, maar als ik de sleutel omdraai, gaat het gloeilampje niet aan en start de motor niet.

Dat betekent dan een nieuw 109-relais, toch?

Kleine kans om er een te krijgen op een zondag :(

Eenvoudige test: verwijder de draadlus van het relais, sluit het ene uiteinde van de draad aan op klem 85 van relais 109. Sluit het andere uiteinde van de draad aan op de massa (dus een lang stuk draad is goed). Je zou een klik moeten horen, draai de sleutel om en kijk of het gloeilampje brandt en de bus start. Als hij nog steeds niet start, lijkt het erop dat het relais defect is (je zou de kap van het relais kunnen halen en het op 12V aansluiten om het dubbel te controleren).

Hier ben ik nu - ik hoor een klik, maar als ik de sleutel omdraai, gaat het gloeilampje niet aan en start de motor niet.

Dat betekent dan een nieuw 109-relais, toch?

Kleine kans dat je er een krijgt op een zondag :(
Probeer dit eerst en kijk of je je bus **** starten!! omdat je het relais overbrugt :), Dit zal je ook vertellen of je een bedradingsfout hebt als het niet werkt.
Als er 12V is, neem dan het verwijderde relais 109, er moet een klein schema op de zijkant staan, neem een klein stukje draad en verbind het met klem 30 en dan met klem 87, zodat je een kleine lus hebt, in principe overbrug je de schakelaar in het relais. Plaats het relais terug in de zekeringkast/doos.
Steek de sleutel erin en kijk of het gloeilampje aangaat en probeer te starten.
ALS het werkt, is het relais 109 OF de relais (zekering)kast OF de bedrading.
Zo niet, dan is het de zekeringkast/bedrading naar de ECU-zekering. (Ga naar REF A voor verdere probleemoplossing)

Ja, ik heb een multimeter
Volg die gids en test de draden op continuĂŻteit, haal ook wat lange draad :)

"REF A, continuĂŻteitstest, relaisgat #8 (relais pin87) naar pin 10 in terminal G7, om zekeringkast te controleren. Indien ok, controleer draad van plug G1 pin 10 naar ECU T121 pin 1 en 2 (via ECU zekering) Zwart en Geel."

G1 zit aan de achterkant van de zekeringkast, aan de onderkant en in het midden van de witte connector iirc.
G1 10 is de 2e van rechtsboven van de G1 pinnen

Image

Dit is een beetje ondersteboven op de bus als je het bovenste deel naar voren trekt (wat het onderste deel op de foto is), dus het staat horizontaal, vanwege de strakke draden.
Stel je dus voor dat de G-connectoren zich aan de achterkant van de nu horizontale achterkant van de zekeringkast bevinden.

Ik ben net klaar met de mijne.

Ik heb alles hierboven geprobeerd en ben tot het einde gekomen, nadat ik een continue verbinding had gevonden met beide genoemde draden.

Ik begon een beetje in paniek te raken vanbinnen en dacht dat ik alles weer in elkaar zou zetten en een elektricien ernaar zou laten kijken.

Maar het werkt nu, met als enige plausibele verklaring dat er een losse verbinding was op G1 naar de achterkant van de zekeringkast OF

is het mogelijk dat de ECU naar de zekeringkast (bruine draad die uit de grote stekker van de ECU-kabelboom komt en naar de zekeringkast van de motor loopt) defect was, aangezien ik die ook een beetje heb opgeruimd.

Erg blij dat a) de bus werkt en b) terwijl de huishoudaccu eruit was (ECU onder de accubak) heb ik uiteindelijk LED-zijlichten gemonteerd, aangezien één zijlicht toch al kapot was en een elementaire fout ontdekt aan LED-strips die onder de lichten waren gemonteerd, waarvan er één was gestopt met werken!

Hopelijk is dit nu opgelost. Ik zal binnenkort meer foto's toevoegen, maar een slapende baby in mijn arm betekent dat een reactie met één hand voorlopig het verst is dat ik ga.

Dave

Bedankt voor je hulp, Insanity - precies wat ik nodig heb, dus een domme vraag:eek:

Ik weet niet hoe ik toegang krijg tot de achterkant van de zekeringkast!

Je vermeldt dat je hem naar voren moet trekken - ik weet niet hoe :*

Bedankt voor je hulp, Insanity - precies wat ik nodig heb, dus een domme vraag:eek:

Ik weet niet hoe ik toegang krijg tot de achterkant van de zekeringkast!

Je noemt het naar voren trekken - ik weet niet hoe :*
Hij tilt omhoog en trekt eruit. Kijk naar de zijkant van het metalen frame bij de geleiders, dat zou je een idee moeten geven hoe het eruit komt.

Je zult waarschijnlijk het relais-achtige ding eruit moeten trekken waar veel draden in gaan, dat aan de voorkant naast alle relais zit om je ruimte te geven.

Domme vraag, maar heb je ALLE zekeringen dubbel gecontroleerd, inclusief die onder de zekeringkast met een zwarte plastic afdekking (de voertuiggegevenssticker staat erop) en die in de motorruimte bij de ECU?

A: Begonnen!

Ik was niet blij dat ik het relais goed had omzeild, dus in plaats van de draad op de schoepen van het relais aan te sluiten, stak ik de draad in de contactdozen die overeenkomen met 30 en 87 en ..............

......... Happy days :D

Bedankt voor al jullie hulp

James:D

A: Begonnen! Ik was niet blij dat ik het relais goed had omzeild, dus in plaats van de spades op het relais aan te sluiten, heb ik de draad in de contactdozen gestoken die overeenkomen met 30 en 87 en .............. ......... Happy days :D Bedankt voor al jullie hulp James:D
Dus alles wat je nu hoeft te doen is je bedrading, relais en zekeringen controleren!*<:)>T: De kans is groot dat je geen verbinding maakte toen je eerder met draden overbrugde.

Nog meer domme vragen

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd en ze zijn allemaal goed.

Heb ik dan niet gewoon een nieuw relais nodig als het overbruggen ervan het laat starten?

Is het veilig om te rijden met de draad die het relais overbrugt, aangezien ik morgen geen toegang heb tot een ander voertuig?

41 - 59 of 383 Posts